Trekking Nepal.

Hej! Jag och en kompis planerar att åka till Nepal i höst och göra en Trekking Peak. Det lutar åt Lobuche east. En idé är att göra själva trekken i egen regi och sedan hura en guide för toppbestigningen. Är det någon om gjort det? Funderingarna går framförallt om vad matkostnaden kan tänkas bli? Sedan undrar jag om någon har tagit med sig vakumpackad mat på flyget? Vad händer med tryckförändringarna?

Tacksam för alla tips och råd.

/Johan

mo9jan; sa:
Hej! Jag och en kompis planerar att åka till Nepal i höst och göra en Trekking Peak. Det lutar åt Lobuche east. En idé är att göra själva trekken i egen regi och sedan hura en guide för toppbestigningen. Är det någon om gjort det? Funderingarna går framförallt om vad matkostnaden kan tänkas bli? Sedan undrar jag om någon har tagit med sig vakumpackad mat på flyget? Vad händer med tryckförändringarna?

Tacksam för alla tips och råd.

/Johan

Även jag har planer på att ta mig till himalayaregionen(norra indien eller nepal) för trekking och bestigning av någon +6000 topp. Efter att kollat runt lite på div. webbsidor har jag kommit fram till att trekking i egen regi inte längre är tillåten i nepal, dvs någon form av guide måste anlitas. Däremot går det bra att trekka på egen hand i norra indien. Detta kan säkert någon som nyss varit i området svara bättre på

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
B.E; sa:
Efter att kollat runt lite på div. webbsidor har jag kommit fram till att trekking i egen regi inte längre är tillåten i nepal, dvs någon form av guide måste anlitas.

Det är fel. I höstas infördes något de kallade för TRC men det avskaffades efter någon månad. Man kan alltså vandra utan betjänt eller bärare eller guide. Några rutter är undantagna, till lokalbefolkningens förtvivlan eftersom alla pengar går till guiderna och trekkerfirmorna i Kathmandu, nämligen Manaslu, Lo Manthang och Övre Dolpho.

F ö funkar det inte så att man har en bergsgajd för en dag, eller två, för att ta en till toppen. De som klättrar anlitar en firma i Kathmandu, och vandrar sedan in med man anställt. Oftast minst en gajd och någon eller några killar som bär. Eventuellt också en kock.

Per

ipg289h; sa:
B.E; sa:
Efter att kollat runt lite på div. webbsidor har jag kommit fram till att trekking i egen regi inte längre är tillåten i nepal, dvs någon form av guide måste anlitas.

Det är fel. I höstas infördes något de kallade för TRC men det avskaffades efter någon månad. Man kan alltså vandra utan betjänt eller bärare eller guide. Några rutter är undantagna, till lokalbefolkningens förtvivlan eftersom alla pengar går till guiderna och trekkerfirmorna i Kathmandu, nämligen Manaslu, Lo Manthang och Övre Dolpho.

Per

Det var ju goda nyheter att det avakaffats. Då kan man alltså åka till Nepal och göra en klassisk thehouse trekk. Och visst är det betydligt bättre att lokalbefolkningen får del av turisternas pengar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips