Planerar just nu en tripp till Nepal i maj där vi ska gå Lukla-Gokyo-EBC och hem via Island Peak som vi tänkte försöka ta oss upp på. Vi kommer sova i tält, bära själva och har en månad på oss (4/5-6/6).
Jag kraschade foten i höstas och har aldrig varit i sämre form, men nu har jag ju dryga tre månader på mig att träna...
Är ändå lite nervös. (Mest kanske för att MR:en ska ge mig gåförbud, men det är ju en annan historia)
Någon som har några erfarenheter? Tips och inputs om tältning och toppbestigning.
Har lusläst utsidan för Everesttrekking-svar men det är få som sover i tält.
Jag vet att ett norskt företag, Hvitserk, gör det, så det måste väl vara ok att tälta? (och jag veeeeet att det är billigt som f*n att sova i tehus och få bärare och hela kittet, så det behöver jag inte få mer info om
)
Är vän med en van guide i området, men jag vill ha andra vinklar på det hela.
Någon som varit på Island Peak?
Så till några frågor;
1. Är det verkligen nödvändigt att använda Diamox som profylax?
2. Hur stor är risken att vi faktiskt inte kommer tåla höjden alls? (Vi planerar annars att gå vääääldigt långsamt och har fyra eller fem extra vilodagar i jämförelse med vår vän guidens inarbetade program).
3. Måste vi boka Lukla-flyget från Sverige?
4. Analog vs digital kamera med tanke på batterier?
/Ylva
Jag kraschade foten i höstas och har aldrig varit i sämre form, men nu har jag ju dryga tre månader på mig att träna...
Någon som har några erfarenheter? Tips och inputs om tältning och toppbestigning.
Har lusläst utsidan för Everesttrekking-svar men det är få som sover i tält.
Jag vet att ett norskt företag, Hvitserk, gör det, så det måste väl vara ok att tälta? (och jag veeeeet att det är billigt som f*n att sova i tehus och få bärare och hela kittet, så det behöver jag inte få mer info om
Är vän med en van guide i området, men jag vill ha andra vinklar på det hela.
Någon som varit på Island Peak?
Så till några frågor;
1. Är det verkligen nödvändigt att använda Diamox som profylax?
2. Hur stor är risken att vi faktiskt inte kommer tåla höjden alls? (Vi planerar annars att gå vääääldigt långsamt och har fyra eller fem extra vilodagar i jämförelse med vår vän guidens inarbetade program).
3. Måste vi boka Lukla-flyget från Sverige?
4. Analog vs digital kamera med tanke på batterier?
/Ylva