Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kommer i mitten av Februari besoka Argentina och tankte besoka Bariloche bland annat. Soker tips pa guidade turer. Om nagon har andra tips pa vandring i Argentina sa uppskattas aven det.
/Hakan
Om du är i Bariloche skall du gå till Club Andino Bariloches kontor, de hjälper dig med tips om vad du kan göra (och pratar dessutom engelska). Vi var där i fjol och skulle upp på toppen av Tronador som är ett mycket läckert berg. Vi fick nöja oss med en övernattning i stugan som ligger halvvägs upp. Club Andinos hemsida hittar du här http://www.clubandino.com.ar
Och vandringar i resten av Argentina finns hur mycket som helst, köp en bok! Bradts Chile and Argentina av Tim Burford är bra.
Kan starkt rekommendera att gå Nahuel Huapi turen som går över fem dagar som den beskrivs i Lonely Planets Trekking in Patagonia. Naturen och utsikten är fantastisk (över de vackra sjöområdena). Det är även inte så mycket folk under högsäsong i februari. Jag gjorde inte hela femdagars turen utan följde de första tre dagarna och avslutade med dag fyra i Colonia Suiza. Dag 1 från Cerro Catedral till Refugio Frey är en ganska behaglig stigning genom vacker lövskog. Under de första partierna ser man dock en hel del döda träd efter en brand för ett antal år sedan. Dag 2 från Frey till Refugio Jakob bjuder på två vackra pass och en utmanande nedfart där slalomtekniken verkar vara den mest framkomliga med det oberäkneliga underlaget. Både Refugio Frey och Jakob ligger vackert belägna vid två sjöar och för vinterbadaren är det en oas. Dag 3 är en ganska utmanande strapats och är inget som refugiovärden rekommenderar. Dels för att det inte finns några markeringar, dels för att det innebär en klättring på ca 30 meter. Jag bestämde mig dock för att göra turen efter att teamat upp med en bergsguide från Belgien och mycket bra instruktioner från en person som gjorde turen 2 dagar tidigare. Stugvärden har ett antal fotografier över hur man skall ta sig över de tre passen och det gäller att komma ihåg dessa. Det finns några uppbyggda stenmarkeringar, men under några kritiska delar är dessa som bortblåsta. Underlaget är även ganska oberäkneligt och bjuder på lite oväntade överraskningar. Upplevelsen på denna strapats slår dock allt annat med hästlängder. Utsikten över sjöarna Nahuel Huapi och Moreno samt bergen mot Chile är magnifik. Fick även uppleva en Condor som svepte över mig på nära avstånd. Dag 4 gick jag från Refugio Negro till Colonia Suiza - en ganska behaglig vandring genom lövskog och vattendrag. Sista biten består tyvärr av ett avverkningsområde innan man hamnar i Colonia Suiza, vilket är ett mecka för den som gillar Schweizisk alparkitektur...
Hej !
Jag arbetade på en ranch i Argentina för 15 år sedan: Den låg på vägen mellan Junin de los Andes och grusvägen upp till lago Trommen och förbi tres Picos. Där finns en vulkan som var väldigt fin att bestiga. Annars tror jag ni kan nå den lätt från Pucon i Chile.
Lycka till hälsn Anders H
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...