Tre desperata hobby-fiskare i behöv av råd!!

Hej Hej! Jag och mina två kompisar brukar vara ute och fiska på sommrarna, men i år har vi haft stora problem att få napp :( Vi tre har varit på 7 olika ställen sammanlagt 13 gånger, och det enda vi lyckats åstakomma är varsin aborre på knappt 15 cm. Vi kastar med jiggar, sked drag, spinnare och wobblers av olika storlekar och färger. vi fiskar i timtal. vi metar med mask. Vår utrustning har funkat tidigare.
Vart vi än åker. när vi än åker. Hur vi än försöker. Det går inte. Vi ser fiskar hoppa vid ytan, allt från löjor och aborrar till en o annan gädda, men ingen som vill hugga.
Så nu undrar jag:
Vad f-n är det som går fel?
 
Sök på Afghan fishing på youtube.com så har du nog lösningen på era problem... ;)

Skämt åsido, det gäller att bara njuta av själva upplevelsen och vara ute mycket. Tror helt enkelt väder och tid spelat in. Det är nog inget fel på det ni gör. Otur rent ut sagt.

// Jocke
 
förmodligen har vi haft en otrolig otur hittils. Tiderna vi har varit ute på har sträckt sig drån 3-4 på eftermiddan till 11-12 på natten. självklart njuter vi av att komma ut i naturen och sånt, det är minst lika kul som själva fiskandet, men man vill få fisk också ;) Fick en liten gädda härom dagen på ca 1,5kg med ett vassdrag så det turen kanske vänder nu :D Ska prova botten mete inom ett par dar.
 
Börja fiska strax innan soluppgången, det funkar när jag är ute.

Fiska djupt, lätt o fastna kanske men på djupet är de större abborrarna vad jag märkt, stora orange/silverspinnare brukar gå bra.
 
De tider som jag tycker brukar vara hetast är, 1-5 efter soluppgång, mitt på dagen ca kl 12, från det att det börjar skymma fram tills dess att det blir mörkt. dvs oftast 18-21.

Bra väder är mulet och gärna lite vind som syresätter vattnet och gör fisken mer aktiv. Vid strålande sol och vindstilla är det oftast hopplöst och då är det trevligare att bada.

När det går dåligt är det oftast bäst att gå tillbaka till basen i varje draglåda, ta fram ett blankt skeddrag eller en reflex spinnare tex.

Viktigt är också att tro och konsentrera sig på varje kast, många börjar börjar omedvetet veva snabbare när det går dåligt och man blir stressad.

Bra platser brukar generellt vara grund (även de som går från omgivande 10m djup till en topp på 3m djupt)

Saker som sticker ut ex en ensam sten, ett träd som vält ner i vattnet, udden på en vass, en smal vik en udde eller en trång passage.

Prova även att byta metod, att tex meta levande från land och sitta vid en lägereld och dricka en pilsner och käka matsäck är ett underbart sätt att fiska och ibland också så effektivt att man aldrig hinner käka.

Vi åker ofta ut kring kl 16, slår upp ett litet läger och metar upp lite betesfisk. Sen fiskar till natten och går upp tidigt och fiskar från soluppgång till kring kl 9. Det brukar ge fina abborrar och en och annan gädda. Men se till att använda stora enkelkrokar (ca st 1-2/0) som fungera mycket bättre på abborrarna, till det brukar jag använda knytbar tafs.

Mvh
Gustav
 
Ännu en av alla dessa mystiska spöktrådar som nätet är fullt av. Någon ställer en intressant fråga, får några hjälpsamma svar och sedan tystnad.

Hur gick det för de tre desperata hobbyfiskarena? Fick de ordning på sitt fiske? Gav de upp? Eller väntar de fortfarande på att det ska lossna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Tre drag Fiske 56
europa12 Tre veckor i Leavasjokk och välijokk... Fiske 5
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.