Transport Tänndalen-Grövelsjön

Vi ska vandra från Grövelsjön till Tänndalen (tre nätter) veckan efter midsommar och har stött på problem när det gäller transporten tillbaka till Grövelsjön.

Grundplanen var att ta bilen till Grövelsjön (alternativt till Mora). Från Tänndalen tänkte vi ta buss tillbaka 20/6 (via Mora) men nu verkar det som om det inte går att förflytta sig den sträckan med allmänna färdmedel.

Har sökt kontakt med taxi I Funäsdalen men ingen respons.

Hur bär man sig åt? Vågar man lita på att det går att lifta?

Någon som har något klokt alternativ? Eller kanske kommer att gå i motsatt riktning? Eller känner någon som kan skjutsa (mot ersättning)?

Taxi går förstås fortast. Turistanläggningar har sannolikt koll på om det finns andra varianter. Jag har t ex blivit skjutsad av vaktmästaren på Storulvån till Enafors och tåget när jag och min hund skidat från Grövelsjön.

Kolla kommunala förbindelser med Resrobot (en app). Eller välj rundtur. För kort A till B tvärs länsgräns blir logistiken knepig.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag kollar på länstrafiken jämtland/härjedalen och hittar då dagliga förbindelser mellan Funäsdalen och Mora den aktuella veckan. Från Tänndalen får jag dock bara träff vissa dagar. Jag tror man måste beställa den sträckan i förväg, typ taxi, men till busspris. Det är ju inte långt att åka taxi heller.

Jag åkte Mora - Tänndalen i höstas, med övernattning i Funäsdalen, men då var det nog en skolbuss sista biten.

I er situation skulle jag nog ställa bilen i Mora och ta bussen till Grövelsjön.

Hälsn Pelle

Precis den förbindelsen via Sveg hittar Resrobot se exempel nedan.

Thure

Bilagor

• Screenshot_2020-06-02-11-29-22.jpg
    Screenshot_2020-06-02-11-29-22.jpg
    65.2 KB · Visningar: 581

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips