Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp.

Hej,

Ska försöka fatta mig kort då jag annars kan sväva iväg ibland. Var ute och vandrade lite idag i de lokala skogarna för att bl.a. testa mitt kök inför en lite större vandring som jag har planerad till hösten. Hade först svårt att få igång köket överhuvudtaget men efter att jag öppnade ett par ventiler gick det bättre, dock (problemet och anledningen till tråden) så var lågan ganska stor och köket blev väldigt sotigt. Använder heptan och vad jag har förstått ska man "egentligen" få en ganska liten, blå låga plus att heptan ej ska smutsa ner köket så mycket.

Då det tog en bra stund för mig att lista ut problemet med ventilerna hann jag (i princip i ren frustration) pumpa rejält, utan tvekan flera hundra gånger, samt att jag försökte få igång köket flera gånger innan jag lyckades. Så, vad tror ni som kan det här? Är det typ så att det kanske läckte ut bränsle de gånger jag försökte (men misslyckades), eller har jag bara råkat köpa fel bränsle?

Har som sagt var i alla fall försökt hålla mig kortfattad, så är det något som fattas eller så, fråga gärna. Vill såklart få ordning på det här så snart som möjligt, inte så kul att spendera över en vecka på fjället med ett knappt fungerande kök... :)
 
Förvärmning

Hej,

Ska försöka fatta mig kort då jag annars kan sväva iväg ibland. Var ute och vandrade lite idag i de lokala skogarna för att bl.a. testa mitt kök inför en lite större vandring som jag har planerad till hösten. Hade först svårt att få igång köket överhuvudtaget men efter att jag öppnade ett par ventiler gick det bättre, dock (problemet och anledningen till tråden) så var lågan ganska stor och köket blev väldigt sotigt. Använder heptan och vad jag har förstått ska man "egentligen" få en ganska liten, blå låga plus att heptan ej ska smutsa ner köket så mycket.

Då det tog en bra stund för mig att lista ut problemet med ventilerna hann jag (i princip i ren frustration) pumpa rejält, utan tvekan flera hundra gånger, samt att jag försökte få igång köket flera gånger innan jag lyckades. Så, vad tror ni som kan det här? Är det typ så att det kanske läckte ut bränsle de gånger jag försökte (men misslyckades), eller har jag bara råkat köpa fel bränsle?

Har som sagt var i alla fall försökt hålla mig kortfattad, så är det något som fattas eller så, fråga gärna. Vill såklart få ordning på det här så snart som möjligt, inte så kul att spendera över en vecka på fjället med ett knappt fungerande kök... :)

Med flera hundra gångers pumpning fick du nog rejält övertryck, Trangia anger 20 gånger som riktmärke i bruksanvisningen. Låter på din beskrivning som det var bristande förvärmning. Hur länge förvärmde du?
 
Med flera hundra gångers pumpning fick du nog rejält övertryck, Trangia anger 20 gånger som riktmärke i bruksanvisningen. Låter på din beskrivning som det var bristande förvärmning. Hur länge förvärmde du?
Jo, jag har tyvärr ett väldigt bristande tålamod när saker inte går som jag vill, vilket naturligtvis inte är så bra i såna här fall (eller tja, det är så klart aldrig bra)... Svårt att säga hur länge jag förvärmde då jag inte hade någon klocka på mig och inte direkt räknade, men jag väntade tills flamman nästan dog ut innan jag vred på bränslet.
Kanske läsa instruktionen först. Det brukar hjälpa.
Det gjorde jag och gjorde precis som det stod.
Vilket munstycke använde du?
32 mm.
 
0,32mm antar jag... Vred du upp på fullt pådrag direkt eller drog du på sakta men säkert?
Oj, ja 0,32 mm så klart :) Jag tyckte jag drog på på ganska sakta men kunde antagligen ha gjort det ännu lugnare. Jag lät det också stå på en stund (någon minut eller så) för att se om det lugnade ner sig, men icke.
 
Nja, beträffande att läsa instruktionen tror jag du får läsa på igen. Du ska veta att vi är många som lärt oss hantera flerbränsleköken den hårda vägen med en del svordomar att det inte bara "liksom" fungerar. Man måste gilla att pillra o skruva ibland när det inte vill sig och framför allt ha en teori varför. Det mesta finns att hämta från manualen annars finns en mängd trådar här på forumet som behandlar det här.

Du skrev att du pumpade flera "hundra gånger" ... I manualen punkt fem står följande:
Pumpa upp ett tryck i bränsleflaskan.
Eftersom bränslet inte är under tryck i
bränsleflaskan måste du pumpa upp ett tryck
innan du kan tända och använda köket.
Bränsleflaskan kan ligga i två olika lägen,
antingen med texten ON eller OFF på pumpens
ovansida. Lägg flaskan i läge ON när du ska
använda köket. Är flaskan fylld till maxgränsen
behöver du pumpa cirka 25 gånger. Pumpa cirka
40 gånger om flaskan är halvfull eller mindre. Det
skall vara ett fast motstånd i pumpen när du
uppnår kökets arbetstryck. Öppna bränsleventilen
helt. Lufttrycket i bränsleflaskan är avgörande för
effekten på köket. Under matlagningen kan du bli
tvungen att pumpa ytterligare för att hålla
maximal effekt. Pumpar du upp ett för högt tryck
får du för högt bränsleflöde, med gula lågor som följd.
VARNING! Kontrollera att det inte läcker någonstans innan du tänder köket. Tänd aldrig ett kök som läcker.

- Där finns antagligen en anledning till problemet. Sedan är du osäker på vilket munstycke du har. Jag hittade inte något i texten om det ur manualen men själv använder jag den som benämns 3,7 och efter råd från forumets expert numera 4,5.
Och så har vi det här med förvärmning som oftast ställer till det om det inte blir tillräckligt. Förvärmningen är till för att förgasa den bensin du använder. Låt strålen träffa koppen/hatten i tillräcklig mängd innan du stänger. Efter att det runnit ner i den uppsamlande delen tänder du och de gula lågorna är den naturliga fasen av uppstartandet. I slutfasen av lågorna vrider du sakta på så bränslet som nu förgasats brinner med en liten låga som bör vara blå. Har det hunnit brinna ut så tänder du snabbt igen. Allt eftersom värmen ökar i godset kan du vrida upp reglaget.
Kommer det ingen stråle alls när du ska förvärma, tja då har du ett annat fel. Kanske som oftast det att munstycket sitter igen. Prova först med rensnålen innan du skruvar upp munstycket. Ibland, sällan brukar pumplädret behöva lite omvårdnat. Och sedan har vi ju en hel del annat smått o gott att tänka på.

I all välmening -läs manualen igen o igen tills allt sitter.
 
Senast ändrad:
Grundfelet är att du förmodligen inte fick tillräcklig förvärmning och då sprutar det vätska ur munstycket som ger stor och hög gul låga och brinner sotande.

Problemet är att det i det läget inte värmer brännaren speciellt mycket och du kommer inte ur 'läget' när det brinner gult - skall det värma förgasaren så måste lågan vara täkt efter insidan av 'koppen' då värmen därifrån leds ned till förgasaren.

(Det är en av de stora nackdelarna i brännardesignen när det gäller primus omifuel och liknande i denna brännarfamilj - dålig värmeupptagning av värme från lågan om man inte har ganska bra pådrag hela tiden - Optimus Nova är i det avseende mycket bättre design.)


Prova att förvärma ordentligt med mer förvärmningsvätska - mer än du tror och under uppvärmningsprocessen brukar det prutta och spotta lite eldslågor vid munstycket när innehållet i förgasaren börja koka och töms på flytande bränsle och du skall värma betydligt förbi det stadiet innan du sakta släpper på med bränsle - och då brukar det bli blå låga tämligen kvickt

tyvärr har inte X2 någon justerventil vid brännaren utan det sker vid flaskan vilket gör det hela mer okänsligt - lite av allt eller inget sas.
 
Nja, beträffande att läsa instruktionen tror jag du får läsa på igen. Du ska veta att vi är många som lärt oss hantera flerbränsleköken den hårda vägen med en del svordomar att det inte bara "liksom" fungerar. Man måste gilla att pillra o skruva ibland när det inte vill sig och framför allt ha en teori varför. Det mesta finns att hämta från manualen annars finns en mängd trådar här på forumet som behandlar det här.

Du skrev att du pumpade flera "hundra gånger" ... I manualen punkt fem står följande:
Pumpa upp ett tryck i bränsleflaskan.
Eftersom bränslet inte är under tryck i
bränsleflaskan måste du pumpa upp ett tryck
innan du kan tända och använda köket.
Bränsleflaskan kan ligga i två olika lägen,
antingen med texten ON eller OFF på pumpens
ovansida. Lägg flaskan i läge ON när du ska
använda köket. Är flaskan fylld till maxgränsen
behöver du pumpa cirka 25 gånger. Pumpa cirka
40 gånger om flaskan är halvfull eller mindre. Det
skall vara ett fast motstånd i pumpen när du
uppnår kökets arbetstryck. Öppna bränsleventilen
helt. Lufttrycket i bränsleflaskan är avgörande för
effekten på köket. Under matlagningen kan du bli
tvungen att pumpa ytterligare för att hålla
maximal effekt. Pumpar du upp ett för högt tryck
får du för högt bränsleflöde, med gula lågor som följd.
VARNING! Kontrollera att det inte läcker någonstans innan du tänder köket. Tänd aldrig ett kök som läcker.

- Där finns antagligen en anledning till problemet. Sedan är du osäker på vilket munstycke du har. Jag hittade inte något i texten om det ur manualen men själv använder jag den som benämns 3,7 och efter råd från forumets expert numera 4,5.
Och så har vi det här med förvärmning som oftast ställer till det om det inte blir tillräckligt. Förvärmningen är till för att förgasa den bensin du använder. Låt strålen träffa koppen/hatten i tillräcklig mängd innan du stänger. Efter att det runnit ner i den uppsamlande delen tänder du och de gula lågorna är den naturliga fasen av uppstartandet. I slutfasen av lågorna vrider du sakta på så bränslet som nu förgasats brinner med en liten låga som bör vara blå. Har det hunnit brinna ut så tänder du snabbt igen. Allt eftersom värmen ökar i godset kan du vrida upp reglaget.
Kommer det ingen stråle alls när du ska förvärma, tja då har du ett annat fel. Kanske som oftast det att munstycket sitter igen. Prova först med rensnålen innan du skruvar upp munstycket. Ibland, sällan brukar pumplädret behöva lite omvårdnat. Och sedan har vi ju en hel del annat smått o gott att tänka på.

I all välmening -läs manualen igen o igen tills allt sitter.

Nja, då är det snarare så att vi har två olika versioner av manualen, för de där meningarna står inte med i min. I princip samma innebörd så klart, men skrivet på ett annat sätt. Och jo, mitt munstycke är 0,32 mm, "Munstycke 32" (det finns 0,28 mm/"Munstycke 28" också, men manualen säger att 32an ska användas till white gas). Kanske har vi två olika storlekar eller "årgångar" på köken?

Grundfelet är att du förmodligen inte fick tillräcklig förvärmning och då sprutar det vätska ur munstycket som ger stor och hög gul låga och brinner sotande.

Problemet är att det i det läget inte värmer brännaren speciellt mycket och du kommer inte ur 'läget' när det brinner gult - skall det värma förgasaren så måste lågan vara täkt efter insidan av 'koppen' då värmen därifrån leds ned till förgasaren.

(Det är en av de stora nackdelarna i brännardesignen när det gäller primus omifuel och liknande i denna brännarfamilj - dålig värmeupptagning av värme från lågan om man inte har ganska bra pådrag hela tiden - Optimus Nova är i det avseende mycket bättre design.)


Prova att förvärma ordentligt med mer förvärmningsvätska - mer än du tror och under uppvärmningsprocessen brukar det prutta och spotta lite eldslågor vid munstycket när innehållet i förgasaren börja koka och töms på flytande bränsle och du skall värma betydligt förbi det stadiet innan du sakta släpper på med bränsle - och då brukar det bli blå låga tämligen kvickt

tyvärr har inte X2 någon justerventil vid brännaren utan det sker vid flaskan vilket gör det hela mer okänsligt - lite av allt eller inget sas.

Mhm, jag förstår. Får tacka för tipsen :)

På tal om trycket. Första gången jag skulle tända köket gjorde jag precis som manualen säger och pumpade ca 20-30 gånger, men kände inget tryck. Kände heller inget tryck när jag fortsatte pumpa som en idiot, men ändå kom det ut bränsle när jag provade att skruva lite på munstycket och sen provade igen.

Ska ut igen på söndag för att prova, så vi får se hur det går då helt enkelt.
 
Alltid bra att prova innan 'skarp användning'

Om pumpen inte verkar 'ta' dvs ett klart motstånd av lite fjädrande typ, ungefär som en cyckelpump när man håller fingret för utblåset - så kanske man få ta ut pumpkolven och trycka ut läderkolven en smula så att det börja täta mot väggarna i cylindern (och ev. smörja upp med fett) - när det väl bli lite mottryck så gör trycket att läderkolven tätar mot väggen med pressen av den komprimerade luften i varje pumpslag, men för att det skall ske så får inte kolven vara så glapp och med så stora glipor att ingen trycks byggs upp alls när man pumpar och det kan vara så när det är helt nytt.

Sedan är dessa pumpar avpassad med tillräcklig döutrymme att du i princip inte kan pumpa för hårt oavsett hur många pumpslag du än gör - vilket gör att det är knappt lönt att pumpa mer än dom rekommenderade pumpslagen då pumpslagen i slutet knappt trycker in någon luft alls längre när mottrycket är högt nog i flaskan.

---

Kör man med en MF-brännare så är det en del mer pyssel än om man nöjer sig med en ren campingasolkök och vår, sommar och höst-tid så är det tveksamt att en MF-kök har något mervärde än ett renodlat gasolkök då MF-köken är automatiskt en bit tyngre för samma uppkokad mängd vatten samt att förvärmningsvätskemängden och urbränningen av bränsle i slangarna efter användning är inte obetydlig vilket gör att bränsleeffektiviteten sjunker mycket i jämförelse med ett campingasolkök även om man räknar med dess flaskvikter

gasolkök är kort sagt den vikteffektivaste lösningen man kan ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.