Träning vid korsbandsskada

Nu var det fyra veckor sen jag opererade korsbandet. De första två veckorna gick väl helt okej, jag blev bättre och bättre hela tiden och var trött o nöjd med att ligga hemma i soffan. Nu har jag återfått energin o behöver få utlopp för den. Jag kan inte cykla längre än typ 10-15 min på motionscykel, sen blir jag svullen. Jag kan inte heller promenera särskilt långt (känner att jag håller på att överanstränga andra delar av kroppen pga av all snedbelastning när jag går) o jag kan definitivt inte cykla utomhus (för stor risk att slå upp skadan).

Finns det nåt tips för vad jag kan sysselsätta mig med, nåt träningsbetonat o gärna nåt jag kan göra utomhus? Jag har snart rivit ner tapeterna hemma när jag har klättrat runt på väggarna. Har en massa inomhus projekt (en del läsning o lite annat pyssel), men jag blir inte riktigt av med all energi där (och jag bara tappar i kondition hela tiden).

rodd kanske kan funka? (om du har tillgång till gym)
edit, ok det var inomhus, även om det går att göra ute än så länge också... men det kräver ju tillgång till lämplig båt...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du kan väl hoppa runt med kryckor? Det är bäst att undvika att hård belastning av benet de första 2 månaderna. Lätt att vilja för mycket, men tänk på att den nya senan måste få tid att växa till sig.
Cykling med cykelskor tränar både fram och baksida av benet vilket ger stadga. Roddmaskin tror jag blir lite tungt. Simning är nog okej i liten mängd. Sjukgymnaster på de sjukhus där korsbandsoperationer utförs har bra erfarenhet av rehabilitering.

Du som är van att röra på dig har sannorlikt kortare läktid oxså. Men ta inte i för det. Senläkning tar tid. Träna armar och bål. Det går att jobba på så att flåset går igång.

Du som är van att röra på dig har sannorlikt kortare läktid oxså.
I vilket fall när jag opererades utfördes operationen enbart på väldigt aktiva personer. Mycket snabbare än 6 månaders rehabilitering har jag inte hört talas om. Det var en fotbollsspelare i elitserien, men har också för mig att han slet sönder korsbandet igen något år senare.

Jag började träna paddling andra veckan efter operationen, om än i lugnt tempo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips