Träning inför Vasaloppet

Jag ska åka vasaloppet 2005. Nu har den första snön kommit och skidträningen börjar. Men vad är bra träning för vasaloppet??

Jag skulle vilja ha lite bra tips som gör en till en stark och uthållig skidlöpare med bra teknink. =) Styrka? Distans? Teknink?
Vad är bra träning utan skidorna och snön??

Ös på med roliga tips!! =)

Staka!

Hej

Utan att veta något om din träningsbakgrund och målsättning med din start i Vasaloppet kan jag ändå rekommendera att träna stakåkning.

Minst 70% av sträckan i Vasaloppet kan åkas med stakning. Antingen med eller utan frånskjut.

Träna gärna att staka med frånskjut. Får du in en bra teknik med denna typ av åkning så är den mycket kraftbesparande.

När du tränar, se till att ha bra fäste på dina skidor så att du kan åka avslappnat och träna in en bra teknik.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, jag har väl ganska bra förutsättningar. Jag är 22 år och ganska så allround tränad. Har förvisso varit skadad det sista året, så jag har tappat lite. Men jag har bra grundkondis och kan komma tillbaka på en månad. Så jag tar emot sorters råd. =)
Glömde en sak förut: Vad är bra stretching efter skidträning??

Tanken med denna tråd var att samla tips som alla kan använda sig utav. Otränade eller vältränade...

snöträning

Visst är det bra att ha en bra grundkondis, men sen gäller det att träna grenspecifikt. Helt avgörande för din insats i Vasan är antalet mil på skidor du hinner få, försök åk så mycket som möjligt mao.

//Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips