Träning efter förkylning

Måste beklaga mig lite!
Har inte kunnat träna pga skada på jobbet, körde en vinkelkap i tummen och fick sy, ingen bra kombination när man tränar kampsport. Sen kom förkylning och feber.
Hade feber på torsdagen men den försvann över natten och jag var feberfri på fredan och jag känner mig frisk.
Nu undrar jag om det är någon större fara att dra igång men träning på måndag eller borde jag lugna mig lite och vänta några dagar till.

Feberfri och inga känningar i halsen, då brukar det vara ok att träna. Det är alltså inte farligt att träna med lite snuva, ta det lite lugnt i början.

/Håkan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Farligt o farligt...

...att säga att det inte är farligt att träna när man är snuvig är väl fel?

Alla tecken på infektioner ska tas på största allvar. Långt värre sjukdomar och tillstånd kan drabba den oförsiktige.

Förvisso kan man kanske tycka att det är ok att börja träna väldigt lätt när snuvan har börjat släppa.

Akta era hjärtan!

Farligare före?

Vissa virus kan sätta sej i hjärtmuskeln och orsaka inflammation i densamma, vilket kan vara farligt. Virus når dit genom blodet. Virus finns i blodet i BÖRJAN av infektionen, och faktiskt i stora mängder STRAX FÖRE den bryter ut.
Slutsatsen är att man inte ska träna strax före man blir sjuk...

För en lite mer praktisk, och för all del även mer teoretisk, kunskap, se:
http://www.svenskidrottsmedicin.org/fyss/artiklar/infe.html

Det blir ju lite jobbigt..

...att veta när man håller på att bli sjuk. Hur märker man det?

Personligen upplever jag ett uppsving i min kapacitet på träning tävling dagen/dagarna innan jag blir riktigt sjuk. Men då är det ju redan för sent.

Tror dock att du har rätt i att det finns större koncentration virus i blodet innan man blir sjuk eftersom själva sjukdomssymtomen ofta är kroppens försvarsmekanism.

Dock så är väl immunförsvaret nedsatt mot andra bakterier/virus än just det man för närvarande är sjuk av.

Att då dessutom ge sig ut och träna sänker ju försvaret ytterligare och man blir mer mottaglig för nya sjukdomar.

Är man däremot frisk så höjer träning immunförsvaret (ej under själva träningen, men efteråt).

orienterare dog...

Var en kille från hemtrakterna i 20årsåldern som dog under ett joggingpass när han var lite förkyld. Men jag vette fan, tre dagar efter borde vara lugnt tycker jag, lite läskigt det där med att hjärtat stannar bara...

Är ingen expert precis men det borde absolut vara pulsen som avgör risken. I kampsport så finns det ju lugna övningar också, träna lite kator inför graderingen eller nått sånt!

Inte twar

Dock så anser de flesta som forskat att det inte var twar de 16(!) orienterarna dog av mellan 77 och 92 (varav 6 i början av 90-talet med tävlingsstopp med mera som följd).

Någon tror det var bartonella och andra tror att det var en sjukdom kallad "sorkfeber"
Hur som helst ledde det till hjärtmuskelinflamation och senare döden.

Dock tror jag de flesta har lämnat twarteorin.

Hämtat bland annat från:

http://w1.910.telia.com/~u91009725/medicin/twar.htm

[Ändrat av Hasselstrom 2003-04-02 kl 10:10]

Nej

Det var inte en vanlig förkylning de dog av utan hjärtmuskelinflammation som i sin tur var följden av att ha tränat med en infektion av något slag i kroppen.

Hurvida en "vanlig" förkylning i förlängningen kan orsaka ett sådant tillstånd är inte jag rätt människa att svara på egentligen men jag gissar att om man är oförsiktig så kan det drabba alla.

En annan fråga:

Hur inspirerad att träna är man om man är förkyld....??? Tror att om man lyssnar på kroppen så sätter man igång när det känns bra och då är även kroppen något sånär återställd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips