Track-fel

• Trådstartare eskild@telia.com (Eskild Pedersen)
  • Start datum

eskild@telia.com (Eskild Pedersen)

Gäst
Jag användar Garmin 45, Ozi Explorer 3.80.2 Kartan jag användar är en kalibrerad tif-bild från Gröna Kartan. GPS och OZI är inställd på RT90 och Swedish grid

När jag laddar in waypoints från GPS till Ozi placeras dom rätt på den kalibrerade kartan från Gröna K.

Om jag emedlertid laddar in en track från GPS till Ozi hamnar hela tracken paralellförskjuten syd-öst ca 200 m.

På GPS'n stämmer waypoints och track-koordinater överens.

Kan någon förklara och hjälpa mig med det problem?
Är det et konstigt omräkningsfel i Garmin eller Explorer vid omvandling från grader til meter?

Fel track

Det kan bero på att du har fel överförings inställning. Det skall vara WGS åt båda hållen.
Om du inte lyckas kan du maila till den svenske agenten för OZIexplorer.

Ingvar

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Gäst
Tack för svaret!

Tack för svaret!
I Inställninga för OZI angav jag WGS84 för uppload och download under GPS-fliken.
Gick sedan en liten tur med GPS'n och laddade in tracken på kartan i OZI och se där!
Tracken hamnade helt korrekt på sin plats.

Nu återstår problemet med mina gamla tracks som jag har laddat från GPS till dator och sedan raderat ut på Garmin. Dom är ju fortfarande paralellförskjutna SÖ ca 200 meter.

Har någon något tips om hur jag korrigerar dessa på ett lättere sätt än manuellt.

erik.jorgensen@ah.telia.no (Erik)

Gäst
track fel

Jeg opplevde det samme når jeg skulle laste ned track til Ozi fra min tur på Gotland. RT 90 og Sv. grid.

Gäst
Fik du orden på det?

I mit svar oven for ser du instillingen som skal göres i Ozi for at löse problemet.
Alle mine gamle waypoints er imidlertidca 200 m forkerte nu. Det gör jo ikke så meget da det er let at skape nye med Ozi
Hilsen til Noreg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips