Torka lever till hundsnacks

Hejsan

Läste igenom en del inlägg här på forumet men inget om lever! Nu kanske den här frågan skall ligga under hundfrågor och inte under "mat" *L*

Så hur gör man bäst för att torka lever (mm) till hundsnacks. Alltså "godis"/energikick till hundarna när man är på tur. Brukar ha med (får)fett och det är väldigt bra, men har ju tillgång till en hel del inälvsmat som annars skulle ges färskt till hundarna. Bättre kunna torka och snacksa med det senare

Förutsättningar:
Har vanlig ung
Bastu finns
Eldar i vedpanna så kan få rätt bra temperatur ovanför pannan
Har öppen spis också... varmt kring den

Jag gör så att jag skär lever i centimetertjocka skivor som jag lägger på bakplåtspapper i ugnen (50 grader, luckan på glänt).
När de fått en torr yta vänder jag på dom så att de torkar även på andra sidan. Sedan kan man klippa dom i lagom bitar med sax. Jag gör små godisfyrkanter.
Efter det är det bara att låta dom torka helt. Bastun funkar nog men det luktar "sådär" även om köksfläkten går på max så du kanske skall vara lite försiktig...;)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag brukar koka levern först med en vitlöksklyfta i vattnet. Då luktar det inte så jäkligt.
Vattnet slår jag på torrfodret, det brukar vara uppskattat.
Jag vet att vitlök och lök inte ä rnyttigt i stora mängder för hundarna men en klyfta tror jag kvittar.

Sen gör jag oxå cm-tjocka skivor som jag sedna tärnar och torkar i ugnen.

Det svåraste momentet är att hindra kräken att ta sig in i ugnen och belöna sig själva.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips