Toppturs packning?

Bakrund:
Det är väl i och för sig ingen raketvetenskap att packa för en topptur men ändå.
Skall upp til Kebnekaise i juli, med dagtur till toppen längs västra leden, har "bestigit" andra toppar förut med varierande utrustning.

Frågorna:
1. Vad ska med upp till toppen?
2. Förslag på vad jag ska bära det i?
3. Andra råd o tips.

(Ja jag har sökt!)
 
Skalplagg (regnkläder), värmetröja, vatten och mat ska räcka.

Som mat skulle jag rekomendera mackor och snickers så slipper du bära ett helt kök. Visserligen finns det toppmonterade kök som bara väger 200g inkl. gastub och kastrull och det är ju inte så mycket vikt men har du ett Trangia är det 1,5kilo som du spar på att lämna köket i tältet.

Det kan vara lite svårt att hitta vatten när du börjar komma upp lite på höjf så det kan vara bra att ha med sig 1-1,5liter iaf.

Jag skulle också rekommendera att du har med dig stavar eftersom det (enligt mig) är mycket skönare att gå både uppför och nerför med stavar. Kolla även med fjällstationen om hur isläget på toppen är. När jag var på kebne på sensommaren för ett par år sedan fanns det ingen snö på toppen så stegjärn var i princip ett måste för att komma upp.
 
Hej

Man får alltid anpassa efter väder men rapport finns på keb stationen.

Lunch jag släpar ej kök om det bara är upp å ner som gäller
Regn/vindkläder om inte för regn så för ashelkanan ned mot kittelbäcken
Förstärkningströja / Jacka
Vantar / hanskar + mössa
Karta kompass
Vatten flarra kan va taskigt med vatten beoende på temperaturen
Solskydd / solbrillor om du har tur å får användning av det
Jag kör min vanliga rygga 80L som jag tajtar åt

Du kommer gå igenom snöfält + ett lättare vad annars e det bara en lång stenig dag.

Lycka till å önskar dig gott väder å en kall i Bastun

Hälsn Rickard
 
Tack för svaren så här långt!

Skalplagg (regnkläder), värmetröja, vatten och mat ska räcka.

Som mat skulle jag rekomendera mackor och snickers så slipper du bära ett helt kök. Visserligen finns det toppmonterade kök som bara väger 200g inkl. gastub och kastrull och det är ju inte så mycket vikt men har du ett Trangia är det 1,5kilo som du spar på att lämna köket i tältet.

Det kan vara lite svårt att hitta vatten när du börjar komma upp lite på höjf så det kan vara bra att ha med sig 1-1,5liter iaf.

Jag skulle också rekommendera att du har med dig stavar eftersom det (enligt mig) är mycket skönare att gå både uppför och nerför med stavar. Kolla även med fjällstationen om hur isläget på toppen är. När jag var på kebne på sensommaren för ett par år sedan fanns det ingen snö på toppen så stegjärn var i princip ett måste för att komma upp.

Mina matgrejer väger totalt 800 g med mat, kärl, gas och kök. vad väger en snickers?

Stegjärn kostar 100 kr på fjällstationen så det får lösas då om vädret kräver.

Det här med stavar, FN vad jag velar...... Jag funderar på ett par axess w 50
 
Tack för svaren så här långt!
Mina matgrejer väger totalt 800 g med mat, kärl, gas och kök. vad väger en snickers?
]

Snickers väger 60 g styck. Mackor lite mer. Snickers innehåller ca 2100 kJ/100 g. Real torrmat innehåller ca 2200 kJ/100 g och kräver vatten, kök, bränsle tid och har tyngre påse. 800 g Snickers blir 16800 kJ, mer än 7 portioner Real, dvs viktmässigt kan du inte slå godis hur fint kök du än har.

Men, torrfoder är godare i längden. Finns det snö på toppen kan du smälta den, om du bara har med nog bränsle med. Så jäkla jobbigt är det inte att knalla upp på Kebnekaise, jag hade nog tagit med mackor eller torrmat, trots vikten.
 
Knäckebrödsmackor, lätta och fyller bra i magen så man åtminstonde känner att man ätit. :)
Annars godis, russin.
Jag hade inga problem med att hitta vatten i år, inte ens sista biten. Men säkert pga snön som smälte.
 
Som mat skulle jag rekomendera mackor och snickers så slipper du bära ett helt kök. Visserligen finns det toppmonterade kök som bara väger 200g inkl. gastub och kastrull och det är ju inte så mycket vikt men har du ett Trangia är det 1,5kilo som du spar på att lämna köket i tältet.

200g inkl. gastub och kastrull låter högst otroligt i mina öron men du fick fram din poäng på ett tydligt sätt - man kan verkligen spara mycket vikt på att lämna köket, speciellt om man har en tyngre lösning. Nu är jag ju väldigt nyfiken på att se hur en sådan här 200-grams-lösning ser ut så det får du gärna redogöra för. I bästa fall får jag lite intressant läsning om produkter jag ännu inte uppmärksammat. När jag gör lite enkel matte resonerar jag att en full gastub, 100g, har en totalvikt på 193g när den är full. Dvs. 100g gas och 93g behållare. När skrotvikten på tuben är avdragen har man alltså 107g kvar att "spendera" på gas, brännare och kastrull. Då snackar vi extrema lättviktsgrejer om det ska gå att få till - speciellt om man vill ha lite marginal med gasen.

Personligen föredrar jag att ta med köket på topptur så att jag kan få i mig varm mat och dryck om det skulle behövas. Sist jag gick upp på kebne (juli-06) Hade vi både snö, regn, hagel och blåst tillsammans med minusgrader på högre höjd. För att göra en lång historia kort så var det väldigt skönt att gå in i toppstugan och ha möjligheten att laga till varm mat samt varma koppen. Ett alternativ (?) är ju en thermos med något varmt i, men då får man bära på både vätskan och skrotvikten av thermosen, så för mig är det inte ett alternativ i nuläget.

En annan aspekt är njutningsfaktorn vid fint väder. Hur underbart är det inte att avnjuta sin måltid med vacker utsikt och sedan öppna en Gott & Blandat medan man bara lutar sig tillbaka, tar det lugnt och njuter? I sådana lägen tycker jag att det är värt att ta med köket bara för kunna sätta lite krydda på tiden på toppen.

Utöver vad som nämnts tidigare i tråden brukar jag ha med en visselpipa och första förband. Jag har alltid med dem på fjällvandringar och då känns de ännu mer givna när det vankas topptur. Jag tror inte att jag någonsin kommer att behöva använda mig av en visselpipa i ett skarpt läge (vem gör det egentligen?) men å andra sidan handlar det inte om många gram att bära. Kamera känns också givet för min del. Oavsett vädret vill jag alltid ta några bilder. Mobilen, sittlapp och förstahandsbehovet av toapapper följer också med på mina toppturer.
 
Thermos och Realpåse är väl en självklarhet på toppturen! :)
Att sitta däruppe och njuta av utsikten (alternativt kura i dimman), och smaska i sig en rejäl portition Viltgryta med lingon är ju underbart!

Per

db2e607e800f2fa8f322630d5ec92e40.jpg
 
Hihi, jag visste att diskussionen om orange föremål i förgrunden skulle komma upp... Precis som de som envisas med röda Hilleberg (OBS: jag bad INTE om en upprepning av den evighetsdebatten!)

Saken är väl som vanligt den att man anpassar maten efter mun: ska man upp på kebne i fint väder med goda vänner så kanske man vill sitta på toppen med en orange påse och varm mat. Inte heller är ju den toppturen så "på gränsen krävande" att man inte fixar den för att man packat ett kilo extra skrot i ryggsäcken. Om man å andra sidan t ex snålar på vattnet för att kunna få med sig kök mm tycker jag man ska tänka om.

Maten man har med är ju dels för att orka gå på i högt tempo (ingen svälter ihjäl på en topptur i svenska fjällen, men man fungerar långsamt om man måste gå på lagrat fett) och dels för att det är mysigt! Båda dessa sakerna sammanfaller för mig i tex Snickers, inte i couscous med pastasås...

Andra gånger gör man ju en mer riktad tur, tar en topp för att sen fortsätta eller återvända till ryggsäckarna som ska gås vidare med under dagen, istället för till ett "basläger". Kanske ser vädret smålurigt ut eller man har bråttom av någon anledning (t ex att det är kallt) och då kanske en väldigt lätt packning gör jobbet bättre. Själv prioriterar jag alltid drickat eftersom det kan vara svårt att hitta högre upp, så

-vätska (rent vatten resp nåt slags blandad dryck), knölbara flaskor som platypus är bra, så slipper man bära tom volym med sig ned
-regnjacka och vindbyxor
-mössa, ev vantar
-värmetröja (ibland inte, mössan ger mer värme per vikt!)
-torrskaffning (runekaka, Digestive, mackor, choklad, jordnötter, whatever)
-karta+kompass

Om jag vet att det blir toppturer har jag oftast med en toppturssäck, en trimmad löparsäck på 25L / 300g. Det finns betydligt lättare men jag är för snål för att köpa en sån...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.