16 kg personlig packning

På fredag drar vi! Ca 10 dagar i området kring Kebnekaise är planerat. 3-14 augusti är biljetterna bokade. Sitter just nu hemma och väger packning, sammanställer och suckar... Exlusive kläderna jag minst har på mig, inklusive tält, kök & bränsle (4,75 kg; kommer ifs gå med stor stark pojkvän så den vikten delar vi på) landar packningen på typ 16 kg. Innan mat och 2 L vatten är färdigt. Kan tilläggas att ryggsäcken (Kajka 65) väger 3,2 kg.

För mycket? Kan lägga upp fin excelfil med packlista om någon är intresserad av att dissikera den :)
 
Det har snöat en del i området den sista tiden samt varit riktigt kallt på nätterna så ta inte med för lite kläder. Inte kul att gå omkring och frysa i lägret.
 
Jag är verkligen ingen lättpackare, men dina 16kg + mat (4-5kg?) + 2kg vatten + väskan (3,2) blir ganska precis 25-26kg (beroende på typ av mat). Sen kunde ni dela på tältet och de, vilket minskar vikten med drygt 2kg.
Det hade åtminstone jag tyckt varit OK på 10 dagar.

2 liter vatten i väskan känns spontant som lite i överkant, men det beror ju helt på vattenläget och vilket typ av drickare/svettare du är.

Lägg gärna upp packlistan. Alltid kul att se vad andra tar med sig =)
 
Förra sommaren hade jag och frugan 13 kg var (inklusive mat, men exklusive vatten) för en 8 dagars tälttur. Även jag kan titta lite på din packlista om du vill.
 
Senast ändrad:
https://docs.google.com/open?id=0BzIsSD28yOiZZVRqNkFGV1c4V3c

De få saker det inte står vikt på har jag ännu inte tillgång till men jag räknar inte med att de övergår ett kilo.

Två liter vatten... Det kanske är lite mycket men jag ska ta med mitt 2L vätskesystem iaf. Jag dricker inte mycket men jag är lite lat av mig. Den sammanlagda vikten på kläderna är exlusive de kläder jag har på mig.

Min sovsäck är en lagom ekonomisk syntetsäck från Decathlon med en komforttemp på 1+. Därför behöver jag sovsäckslakan.

Vinterturade med en tjej som var fanatisk lättpackare, nu är hon äldre än mig och har hunnit samla ihop mer lättviktsmaterial än mig men ändå... Hon gick upp på fjället med en vinterpackning på 13 kg. Inklusive sin ranson mat och vatten, exlusive tält, snösåg, spadar och annan gemensam packning som vi körde på Fjällpulka. Jag är djupt imponerad..
 
Maten

Just det! Maten är ännu inte färdig men jag tänker köra ganska kraftigt på självtorkad mat. Nästan ingen fukt tänker jag se till att vi bär på. Jag ska fortsätta torka mat idag när jag har ledigt :)
 
16 kg utan mat låter mycket! Jag förutsätter att ryggsäcken (3,2 kg !!??) ingår i de 16 kilona. Nu är det längesen jag gick 10 dagar i fjällen, men på den tiden räknade jag med 15-16 kg med tom vattenflaska. 2 liter vatten? Så mycket har jag burit i Dolomiterna och på Korsika, även på passager genom karstlandskap e.d., där inget vatten går i dagen. Men i Alperna och Pyreneerna, där jag oftast går, brukar det räcka med en liter, det är många tillfällen att fylla på eller dricka direkt ur bäcken.

Och i fjällen lär man knappast nånsin behöva bära mer än en halv liter, möjligen mer på mycket höga passager. Däremot har jag på mina turer alltid med lätta flaskor motsvarande två liter, att ha i samband med matlagningen.
 
En gammal packlista

Den här gjorde jag 2007, inför en tänkt 10-dagarstur i Dovre, Reinheimen och Tafjordfjella.
Magsjuka gjorde att turen bara blev 7 dagar.

http://www.huthyfs.com/norpack.html

Den är inaktuell i en del detaljer, t ex långbyxor+dunjacka har jag bytt mot en vidnoverall, 400 gram (i fjällen kanske det bleve en tyngre
overall). Min skjorta väger 190 gram, och skorna 900. Mina nuvarande stavar är nog ett hekto lättare. Och ryggsäcken, en Osprey Exos 58, väger med regnskydd 1,2 kg. Jag har också numera två vattenflaskor, lätta mjuka.
 
Vikt

Har precis packat klart inför resan upp till storulvån inför vandringen runt sylarna. Jag kom upp i 16 kg med allt och hundens klövjeväska vägde 5 kg . Han bär sin egen mat , vi skall vara uppe där i 7 dagar .
Är det någon som vet om det går bra med fisket ?
 
uppdaterade just min lista till en realistisk.. när jag gör listan är jag alltid listig och väljer superlätta grejer och mat som jag aldrig tar med.. nu uppdaterade jag och min lista ger mig på 10 dagar utan vatten: 16042 totalt och 14042 på ryggen, detta är med 12800 kJ mat per dag och ett litet 2-manstält. går man två och delar på kök, tält, apotek, reputrustning osv. så minskar vikten på ryggen med drygt 2-2,5 kg.. jag planerar ofta mina rutter för att bära minimalt med vatten, max 0,5 liter.. jag är lååångt ifrån UL, jag siktar på mediumlätt.
 
Jag hade 18 kg totalt och min kille hade 24 kg med oss för 10 dagars vandring och det var inga problem, den tunga maten åts upp fort. I efterhand lärde vi oss att vi hade för mycket mat med oss, och vi hade nog 1,5 kg godis/kakor med oss per person. :) 16 kg låter mycket om du inte har någon mat i det?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.