Lätt packning

Här kommer en lätt packning på 15 kg.

Sovsäck vinter 2500 gram
Ryggsäck 2500 gram
mat 5ooo gram
Kläder 1500 gram
kök/sprit 1000 gram
övrigt 500 gram
vindskydd 500 gram


Tänk att ju mer du bär desso mer förstör du ryggen.
 
Övrigt?

Vad är övrigt? Spade, liggunderlag, reservstav, stighudar, valla, skidglasögon.....

Men du kanske menar en stugtur?
 
1,5 kg saknas

Vikterna summerar till 13,5 kg, så här finns till och med 1,5 kg tillgodo.

13,5 kg är ju faktiskt inget orimligt alls för 10 tältdagar sommartid. Vinterturer har jag ingen erfarenhet av dessvärre.
 
Det var värst

Det var det grövsta...
Själv är jag sådan att jag gärna bär med mig alldeles för mycket, varav mycket bra att ha grejjor som jag kanske aldrig använder.
Men Jag bär även med mig vad jag akulle kalla comfort prylar så som en tjocktröjja för att ha på kvällen många kalsonger, lyxmat (inga konserver dock).

Men tanken är helt rätt som jag bar mindre så hade jag nog orkat gå mer och och ledigare. får se över min packning.

Saker som jag dock inte skulle tumma på utan att ha testat ordentligt så är det ju ryggsäck, tält och sovsäck det får minsan väga.
 
Aha!

Sommar!! Då fattar jag. Men du kan faktiskt spara lite på Sovsäck och ryggsäck. Jag har en Mountai Equipment Dewline XL sovsäck (750 gram). Den är faktiskt skön ner till -5. Jag har testat och jag är ändå ganska frusen av mig. Dessutom är sovsäcken så liten att jag klarar mig med en 50 liters ryggsäck (Haglöfs Climber, numera kallas den Victor) om jag spänner tältet ovanpå. 50 litersryggan väger 1700 gram, har jag för mig och klarar upp till ca 20 kg.
 
Packlistor..

Kanske ska påpeka att det inte var jag som skrev det utsprungliga inlägget så om såg hade sommar- eller vintertur i åtanke vet jag inte. 13-15 kg för en längre vintertur låter avancerat men inte omöjligt..

I somras bestämde jag mig för att minska packningens vikt från de vanliga 23 kilona. Jag hämtade mycket inspiration från Pär-Erik Backs (tack!!) packlista som någon postade URL-en till nyss. http://www.backpacking.net har en hel del också.

Efter att ha bytt sovsäck, vilket ändå var dags efter 15 år, fick jag så mycket plats över att jag kunde byta ryggsäcken till en lånad mindre, lättare pjäs. Sedan minskade jag på kalsongantalet och gick över till syntet så man kan tvätta och *få torrt* under turen.

Trangian fick bli en mini-Trangia. Stora kameran fick stanna hemma - jag har ändå inte använt den på senare tid just därför att den är stor.

Jag sparade en hel del plats på att byta knäckebrödet mot Start och Früsli!
Lyckligtvis brukar jag inte bli oregerlig om jag lever på torrfoder en vecka eller så.

Resultatet blev 13,5 kg för 9 dagar och det finns nog kvar att minska på. Jag ska naturligtvis justera ett och annat under alla omständigheter. Däremot tror jag för min personliga del att en-lagers-tält och liknande blir lite väl obekvämt..

I sammandrag -

Tält/rygga/sovsäck/etc 4,7 kg
Kläder i packning 1,2 kg varav 440 g för en fleecetröja
Regnkläder 0,9 kg
Tvål, myggmedel etc 0,4 kg
Trangia etc + metanol 1,2 kg
Mat 4,3 kg
Lilla kameran 0,4 kg
Verktyg mm 0,3 kg

Bland tyngre grejor kan nämnas:
Tält, Hilleberg Akto, 1700 g
Sovsäck, Haglöfs LIM12, 900 g
Ryggsäck, Karrimor Panther 65, 1640 g - anno '92, den är tyngre idag :-(

Maten bestod av frukost på välling och flingor, lunch på blåbärs- eller nyponsoppa och flingor, och frystorkad middag a la Blå Band och makaroner. Detta väger runt 480 g/dag. Metanolen väger 70 g/dag.

I somras gick jag för ovanlighetens skull ensam. Går man två och delar på gemensam utrustning blir det lite lättare men skillnaden är inte så stor. (Mitt tvåmanstält, t ex, väger dubbelt så mycket som Akton..)

Och en sak jag *definitivt* ska byta är den kallrörda nyponsoppan :)
 
Sovsäck

Jag har hört att Haglöfs ska släppa en ny sovsäck i LIM serien. Lim +5... Vikten....490 g !! Det är lätt det !! den kommer nog framåt sommaren
 
Begänsande

Mycket imponerande om man kommer ner i de vikter ni anger. Jag har själv funderat lite grand men varje gång jag försöker minimera min packning så inser jag var skon klämmer. Det är inte det att det inte går att minska packningen men det blir på bekostnad vad man kan göra. En stor del av de roliga sakerna på turerna kräver extra utrustning, tex. klättringsinslag i turerna kräver klätterutrustning som inte väger lätt direkt osv. Visst går det att försöka minska vikten även på denna utrustning men det är tyvärr riktigt dyrt. Så vill man gå riktigt lätt får man hålla sig till vandringsturer, som i och för sig kan vara nog så trevliga, ibland. Trots detta konstaterande uppskattar jag verkligen tips på "ultralätt" packning, speciellt för vinterturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lätt packning Fjällvandring 7
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Att vandra lätt Fjällvandring 10
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
tsd Lätt tält Fjällvandring 6
Tinttu66 Lätt att få skavsår Fjällvandring 19
joa_bj Packa lätt. Tipsa en nybörjare. Fjällvandring 72
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.