Toppturer i Norge. Förslag!

Tjena!

Behöver turförslag, tips och råd inför en toppturs-tur över fyra-fem dar.

I slutet på Maj bär det iväg till Norge med bil från Stockholm.
Målet är att bestiga några toppar gärna i 2000 meterskategorin och sedan åka bräda ner igen.

Vi är inga proffs på bräda utan alldagliga åkare som kör någon gång per år, så vi letar inte några superbranter att fräsa utför.
Glaciärer är inget hinder, har utrustning och erfarenhet för detta.

Undviker gärna de flitigast besökta områdena, vill gärna känna lite ensamhet.

Bör inte ligga alltför nära kusten utan helst i de östligaste delarna av Norska fjällkedjan, så slipper man köra långt i onödan.

Varje förslag och ide uppskattas!

Mvh/Blomberger

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eidsbugarden.

Hej,

I slutet av maj har snösmältning verkligen kommit igång på allvar, så jag hade satsat på att starta ganska högt upp för att slippa överfulla bäckar. Den plats jag varit på som känns som den klart bästa startpunkten, om man dessutom vill vara lite mera för sig själv, är Eidsbugarden. Om det finns någon topp i närområdet som skulle vara extra bra som toppturstopp vet jag inte, men det finns i alla fall massor av toppar som är högre än 2000 meter.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips