Toppturer i Jämtland?

Kommer vara i Jämtland över nyår med målsättningen att gå lite dagsturer.
Vi kommer bo i Åre och har bil, vi är beredda att köra någon timme, enkel resa,

Någon som har lite tips att dela med sig av, ju mer detaljerade desto bättre förståss...

Vi har utrustning och kunnande gällande bedömning av lavinrisk men lokal kunskap och erfarenhet är överlägset, så har du sådan om turer/områden så tar jag tacksamt emot synpunkter...

Köp boken Friluftsliv i Jämtland

I Johan Rambrants bok står det mesta du behöver veta.

Det man förutom den infon måste ta hänsyn till är att det är lite snö just nu. Det mesta år oåkbart.

Jag antar att vägen till Storulvån är både låst och oplogad, men Storsnasen är fullt möjlig. Skäckerfjällen ser väldigt vita ut på håll, från Åreskutan. Det är rätt långa inmarscher, blir att åka vid sex, senast sju, på morgonen från Åre om man vill åka utför i dagsljus och hinna med flera toppar.

Ottfjället har jag inte heller varit på i vinter, men ska vara tunt med snö.

Kanske inte världens mest exotiska, men Åreskutan kan vara ok att knata på innan liftarna öppnar, men det gjorde den redan idag.

Ett allmänt tips är väl att just sticka iväg i tid, börja gå i mörker om ni vill göra något längre. Betydligt bättre att gå i mörker upp än att åka ner, om ni inte har en bra pannlampa.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips