Toppankare med spännband?

Vill bara be om en sak: Om ni sätter upp leder med fasta installationer, kosta då på er (och alla efterföljare) grejjer som är avsedda för klättring! Snälla!

Vad som irriterar mig är att ledmakaren troligen lagt ut kanske 500-800 kronor på bultar mm och sedan valt att spara ett par ynka tior på en biltemakarbin. Han borde isåfall sparat ytterligare och inte satt upp skiten alls.

Jag har genom åren lagt ut tiotusentals kronor på bultar m m till nyturer och för att minimera kostnaderna har jag ibland satt 2 st rostfria Biltemakarbiner i ankaret. Dessa har en brottgräns på 720-1080 kg. Jag är ingen expert på material eller hållfasthet, men det har ändå känts tillräckligt säkert för att jag ska kunna sova på nätterna.

Ett stort antal gånger har mina karbiner/snabblänkar (såväl riktiga klätterprodukter som Biltemagrejer) blivit stulna. Ibland har båda karbinerna blivit snodda, ibland bara den ena. Sådana händelser gör tyvärr att man blir restriktiv till att lägga ned pengar på dyrare gods.

Jag tror att "tjuvarna" många gånger är okunniga klättrare som tror att någon har glömt sina karbiner i ankaret. Jag har träffat klättrare ute på bergen som t ex inte förstår varför det ska vara två karbiner/snabblänkar i ankaret, "det räcker ju med en?", eller vänder karbinerna med grinden åt samma håll "för den ena låg ju fel". Det finns även klättrare som skruvar upp snabblänkar och sedan inte skruvar ihop dem ordentligt igen, pga av att de inte vet hur man drar igenom repet i ett ankare.

I Sverige görs nästan alla nyturer av privatpersoner. Det är varje klättrares ansvar att själv bedöma säkerheten så långt det är rimligt. Om du märker att ett ankare är ofullständigt eller har karbiner du inte litar på, sätt då dit egna karbiner och lämna dem där. Det är lätt att klaga på andra och kräva att man ska bli serverad leder i toppskick, men vi är alla delaktiga i hur våra berg och leder ser ut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.