Toppankare med spännband?

Tänkte fråga er som har god koll på material och säkerhet om det skulle fungera att bygga toppankare med hjälp av spännband? Nu pratar jag inte spännremma a la Ikea utan såna band man t ex fixerar bilar på släp med.

Jag förstår att man isf måste hålla kravet på oberoende fästpunkter, men är mer nyfiken på själva hållfastheten /säkerhete i materialet. Om så, hur låser man isf slingan? Min gissning är att den vanliga mekanismen i spännbandet blir en för osäker punkt när det gäller fall och att det är bättre med någon form av knop?

Eller dka jag helt ge fan i att tänka på spännband? Synpunkter tack.
 
Spontant känns det som att du får rätt mycket statiskt rep för priset av ett spännband, så varför bara inte använda det istället?
 
Tveksamt, jag ser flera nackdelar och inte mycket t fördelar. Spännband är starka men frågan är ju alltid hur starka och under vilka omständigheter. Statiskt rep eller slingmaterial är bättre. Via en webshop så har du grejerna hemma på 2 dar eller nåt.
 
Det håller säkert, och kan mycket väl rentav vara både starkare och slitstarkare men....

...men några meter tubband eller statiskt rep kostar inga pengar och då har du saker som är testade för just ditt ändamål. (Och som du vet inte haft närkontakt med bilbatterier eller andra otäcka grejer)
 
Det jag

inte kan bedöma är hur kopplingen mellan klätterrepet och spännbandet skall dimensioneras. Funkar en vanlig karbin där? Fördelen med testade klätterprylar är att de lirar med varandra och spännbandet med spännanordning blir sannolikt onödigt tungt.

Thure
 
Jag skulle säga att det helt klart funkar med ett två eller fyra tons spännband, om man knyter istället för att använda spännaren så funkar de lika bra som att knyta ett plattband köpt på klätterbutiken, och det är klart att de funkar med vanlig karbin...
Bara för att prylarna inte är typgodkänt för klättring betyder det inte att de är farligt, så länge man har lite sunt förnuft å tänker på konsekvenserna...
 
Var och en gör som h*n vill. Troligen är dom där spännbanden ok om man knyter ihop dom, men personligen chansar jag inte utan väljer jag grejjer för klättring.

Vill bara be om en sak: Om ni sätter upp leder med fasta installationer, kosta då på er (och alla efterföljare) grejjer som är avsedda för klättring! Snälla!

En egen upplevelse (och erkänner kanske även ett litet mått av egen felbedömning):
Jag och en kompis klättrade en sportled (på en liten klippa med mest lokalt intresse) med ankare som bestod av två bultar, kedja mellan och vajerkarbin i stål i ena änden. Såg rejält ut. Leden hade ett dynocrux i utsteget. Jag klippte repet i ankarets stålkarbin och provade cruxet. Läget blev som dyno från topprepsposition. När jag skulle trä om i ankaret för att fira av så blev jag förbryllad. Nåt var galet med karbinen. Grinden hade hoppat över på fel sida av karbinnosen. Grinden gick inte att öppna korrekt, men repet kunde mkt lätt hoppa ut genom grinden. Leden var kort och klippet till stålkarbinen var ganska högt från positionen man laddade för dynon, dvs rätt långt fall förbi nästa bult om ankarkarbinen falerade, möjligen markfall (på gränsen).

Vi fotade karbinen, konstaterade att det var en biltema-karbin. Upphaket var felvinklat och hakade inte upp grinden och var mkt svagare än med korrekt upphak. Bultansvarig på lokala klubben plockade bort skiten. Klubben försökte nå ledmakaren, men tror inte de lyckades. Övriga installationer av ledmakaren så ok ut, men allt går iofs inte att kontrollera.

Lärdom: För vår egen del litar vi så lite som bara är möjligt på fasta installationer. Någon kan ha varit dumsnål och satt dit skit från nåt varuhus. För egen del litade vi inte på prylar för båtsport och liknande tidigare heller, men detta var ytterligare ett bevis för att man ska ta dragstyrkan som anges på sådana prylar med en stor skopa salt. (Tror det stod 2000kg på biltemas produktinformation, stämde nog inte så värst..)

I normalfallet bör man nöta in crux och topprepa på egna karbiner och inte slita på fasta installationer. I detta fallet gjorde vi bara ett par försök, precis som från vilket annat sportklipp som helst, men även detta är jag lite tveksam till i fortsättningen. Klätterprylar rätt igenom och egna grejjer så lång som möjligt gäller.

Vad som irriterar mig är att ledmakaren troligen lagt ut kanske 500-800 kronor på bultar mm och sedan valt att spara ett par ynka tior på en biltemakarbin. Han borde isåfall sparat ytterligare och inte satt upp skiten alls.
 
Jag skulle nog säga att märkningen på ett spännband är tillräckligt pålitlig - om man låter det inskränka sig till att avse själva bandet. Det är närmast uppenbart att bandet i sig dessutom är kraftigt överdimensionerat (dvs inte svagaste punkten) i ett spännband. Dock krävs antagligen ett så kraftigt band för att spännare osv ska klara lasten.
På spännband tror jag dock att man ska ha klart för sig att angivet värde ibland avser vad det man spänner fast på t ex flak får väga, och ibland vilken spännkraft man anses kunna uppnå, och inget av detta är ju relevant i klättersammanhanget. Alltså är det olämpligt att se på det värdet.

Som nämnts så är det förstås någorlunda funkis att använda bandet utan den rätt ointressanta spännaren. Men det är kraftigt och svårknutet, och dessutom som redan också nämnts tungt att bära med sig.

Laster som anges på saker brukar dessutom antingen ange brott eller tillåten last vilket inte alls är samma sak, och det som anges på klättergrejer är ju ett värde i enlighet med en norm just för klättring - där man tagit hänsyn till rimliga omständigheter.

Båtkarbiner från Biltema (eller Watski, skitsamma) är klart olämpliga. Det finns dock gott om sådan som faktiskt också är märkta med en alldeles för låg last, direkt på hårdvaran eller förpackningen. Rostfria "wiregrind-karbiner" för båtar har jag haft, just till båten, och de har inte alltid hållit för förtöjning i hård vind, vilket är förvånande med tanke på dimensionerna, men då har det faktiskt också varit så att lasten som angivits för dem varit några hundra kilo på dem.

Om man när någorlunda insatt i dimensionering osv, så tycker jag dock att väl märkta grejer som snabblänka och schacklar, som då kan vara märkta enligt lyftdonsnormer, är pålitliga. Men det känns nog som att man ska veta vad man håller på med, och det gör man nog bara om man har rätt formell bakgrund och kanske helst rätt professionell anknytning också. Just detta med angivna laster är faktiskt rätt lurigt, eftersom det ofta menas rätt olika saker med de kg eller N som anges.
 
Spännband har ju många fina funktioner.
Dels är det väldigt enkelt att jämnvikta mellan de olika punkterna. Bara att clicka hem på spännet.
Sen har de ju färdiga krokar som man kan hänga in repet i. Alltså behöver man inte släpa med en massa tunga karbiner.
Vidare är det rejäla tjocka band som man kan rulla till fina stora rullar när man ska packa ihop kalaset, precis som lasbilschaffisarna brukar göra.
Sen kan man ha en egen 30 liters ryggsäck till bara spännbanden, så vet man vart man har dom, för det tar dom nog upp.
Ofta har dom också 10-faldig säkerhet på angiven last.

Kan knappast bli bättre ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.