Toalettbesök på högre höjder

Brämhults juice-flaskor funkar fint. Även om Nalgen e toppen. En hel liter behövs ganska sällan varfär 0,5 är käckt.

På en höjd över 5000 meter över havet, snöstorm och 20 minusgrader är storleken det minsta problemet. :)

Men som någon redan nämt, så tror jag att Brämhults Juiceflaskor är det bästa budgetalternativet.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Problematiskt

Visst är det ett problem, speciellt på ställen som är välbesökta. På Denali, som jag har erfarenhet av, fanns iordningställda toaletter i de mest välfrekventerade lägren. Då var det frågan om hål rakt ner i glaciärisen med en liten sits ovanpå. Jag kan just tänka mig hur trevligt det kommer att se ut om några hundra(?) år när allt detta har nått lägre höjder och smälter fram...

Utanför lägren var rekommendationen att skita i en plastpåse (man fick speciella sådana som skulle vara lätt nedbrytbara) och slänga i närmaste glaciärspricka. Det kändes inte vidare bra det heller, de kommer ju också fram så småningom.

Rent allmänt tycker jag att man skall undvika att lämna kvar toalettpapper på ställen där det inte brytas ner så fort. Torka med snö, elda upp pappret eller ta med det hem i en plastpåse.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips