TNF Mountain 25 Polyester?

TNF Mountain 25 Polyester skall enligt tillverkarens uppgifter stå stadigt utan tältpinnar. Gäller detta även absiden eller krävs det fästpunkter i marken för att få den uppsatt? Om jag har förstått saken rätt så har absiden endast en båge medan innnertältet stadgas av fyra bågar.

Hurdan är absiden för ifrågavarande tält? Går det att förvara två ryggsäckar där utan att behöva stiga över dem om man av någon anledning vill gå ut på natten, och hur är det matlagning i absiden, är den tillräckligt rymlig?

P.S. Ett annat alternativ som jag har funderat på är Hilleberg Staika men av någon anledning så är Hillebergs tält ganska dyra i Finland medan prisnivån på TNF är ganska låg. Här följer några exempel på priser från Partiovaruste i Åbo:

Staika kostar i Finland 6100 kronor och TNF mountain 25 Polyester 3100 kronor enligt dagens växelkurs.

Tack på Förhand
Jens Nurmi Finland

Ang Absiden

Absiden är ganska liten men att få plats 2 ryggsäckar
är nog inga problem och det går att laga mat. Absiden får man sträcka upp lite.Det finns två ingångar så att
komma ut och in i det är inga problem. Det finns bra bilder hur tälten ser ut på http://www.sportsnet.se. Titta
även på diskussionen lite längre ner innan jag köpte mitt tält med rubriken
"Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25?"
Jag är mycket nöjd med mitt tält.
/Hälsningar
Conny

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jämför inte äpplen och mandariner...

Hej,

Kände bara att jag var tvungen att ge in syn på dina tälfunderingar.

Staika är int i närheten så stabilt som TNF. Du har med andra ord inte så mycket att funta på.

Köp TNF och sov lugnt och tryggt.

Trångt

Absiden på TNF Mountain 25 är ganska trång. Om du ställer in två ryggsäckar är den helt full vilket innebär att du får klättra över dom för att ta dig förbi. Det finns dock en utgång till vilket gör att du inte behöver ta den vägen för att komma ut.
Om du själv är lång bör du inte välja detta tält då innertältet är ganska kort. Jag är 195 cm och skulle inte vilja ligga i det på vintern då sovsäcken trycks ihop i fotänden med kalla fötter som resultat. Om du kan tänka dig att leva med dessa brister är det ett otroligt stabilt tält som förmodligen tål vad som helst.
/Thomas J

Staika tycker jag om...

Kan för sakens skull börja med att erkänna att jag aldrig provsovit TNF Mountain 25...

Vad jag uppskattar mest med Staika är:
-Ventilationen. Det går att få ett helvilt blås genom tältet.
-Innertält och yttertällt sitter ihop. Hela huset står inflyttningsklart efter att bågarna är inskjutna. Samtidigt har man bara en tygtrasa att hålla ordning på ifall det skulle blåsa ordentligt...
-Tältpåsen är stor som en säck. Tältet ryms alltid även om det skulle vara lite isigt och styvt.
-Två absider(visserligen små). Det är skönt att kunna kravla sig ut på morronen utan att behöva åla över varandra.
-Dragkedjorna till innertältet är placerade som ett upp och nedvänt T. Bara att dra rakt.

Minus är priset och vikten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips