Tjuvar å banditer på Keb

besökte Kebnekaise fjällstation i veckan och blev då av med min GPS. Någon var in på "rummet" och nöp den, förmodligen under bastubesöket..
Så, en varning utfärdas härmed.... Vakta edra prylar ty tjuvarna har hittat bortom allfarvägarna också. Trodde i min dumma enfald att det inte orkade gå så långt.

besökte Kebnekaise fjällstation i veckan och blev då av med min GPS. Någon var in på "rummet" och nöp den, förmodligen under bastubesöket..
Så, en varning utfärdas härmed.... Vakta edra prylar ty tjuvarna har hittat bortom allfarvägarna också. Trodde i min dumma enfald att det inte orkade gå så långt.

Verkligt trist att höra. Dom åkte kanske helikopter, den typen brukar inte gilla att anstränga sig...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är ju väldigt trist att själva Kebnekajse, nu drabbas av sådant. Men,... det är ibland stölder lite här och var i STF stugorna inte minst utefter Kungsleden under årens lopp. Trots det, vill folk inte diskutera detta eller inte kännas vid det hela. Alla vandrare går ju därifrån nästa dag. Det är mycket naivitet bland fjällvandring, inte minst i dag. Men, sådant här kommer och går i vågor, tyvärr. Jag var en gång med om att gripa en ful tjuv i Kajtumstugan som stal kameror, plånböcker och kläder av hela stugan. Åtta gäster blev av med det mesta av värde
..detta var på åländska Kajsas tid, alltså tidigt nittiotal.
Hon höll ju sitt eget regemente, men ändå lyckades det på något konstigt vis bli kaotiskt där.
STF tror jag ändå, har ett ansvar här i sin utbildning av stugvärdar.

Tillfället gör tjuven. Klåfingrigheten försvinner inte bara för att folk passerar trädgränsen. Värdesaker får man alltid ha koll på, tyvärr.

Jag tror dock att den absoluta majoriteten av klientelet som besöker fjällvärlden och fjällstugorna är ganska hederligt folk. Stereotyper för tjuvar och banditer brukar sällan synas till på fjället. Därför släpper de flesta garden och känner sig trygga ute på fjället och fjällstugorna och hänger av sig och lägger saker obevakade. Tyvärr finns det folk som utnyttjar det, som Anders exempel visar. Trist. Det enda som råder bot på detta är att hjälpas åt och hålla koll och säga ifrån när det händer saker.

Till fjälls är det midjeväska som gäller för alla värdesaker för egen del; plånbok, nycklar, mobil, GPS, kamera, glasögon/solglasögon på magen. Lättillgängligt under marschen, säkert vid bestyren i lägret/stugan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips