Tjuonajokk - Kaitum

Det går att gå där enligt vad jag har hört. Dock ska de som håller i fiskecampen tydligen vara tämligen otrevliga mot dem som inte flyger helikopter dit.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi åkte båt från Kaitum till Tjuonajokk 2012. Jag förbeställde båtsjutsen av dem som har hand om fiskeläget i Tjuanajokk. De var hur trevliga som helst att ha att göra med. Båtturen var en fin upplevelse. Vi fick vänta ganska länge på båten för de hade kört i en sten med första motorn och fick hämta en ny. Dessutom beställde jag mat för två hos dem. Det smakade bra, innan vi fortsatte att gå mot Nikkaluokta.
PS de kan köra hela sträckan bara om det är högvatten, dvs i början av säsongen. Vi var där veckan efter midsommar.

Det går att vandra bara man tar sig över älven dvs skjuts

Jag har själv vandrat den sträckan vid 2 tillfällen men då kommit från Kaitumstugorna båda gångerna.
Har då vandrat via Livamvagge å en mindre dalgång väster om Kaska Kaitumj (som jag inte minns namnet på) och sedan NO Harrejaure. En fin vandring med lite folk. Har också paddlat och skidat samma sträcka så jag kan verkligen rekommendera området som är lite bortglömt mellan Kebne och Stora Sjöfallet.

Mvh Omar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips