• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjej-MTB?

Velomag körde en "tjejspecial" förut, där de testade både cyklar och tillbehör. Samma sak i MBUK.

Kan vara värt att leta upp gamla nummer för att få en uppfattning om vad det tyckte. Sedan går åsikterna isär om "tjej-mtb" vara eller inte vara.

Vissa hävdar att det är ett påfund för att sälja mer, och att det går lika bra med en cykel i mindre modell medans andra hävdar att det behövs kortare överrör, bredare sadel, smalare styre etc.

Vi kollade på flera olika hojjar till min tjej när hon köpte ny, och det blev en Scott Kokomo i XS storlek. Hon testade flera olika, både med och utan tjejgeometri, men fastnade för Kokomon (som inte är tjejspecifik).
Visst, den är lite "enklare" med enklare komponenter, men den passar henne och hennes behov. Dyrare komponenter = dyrare pris, så det är bara välja en modell som passar dig.

Mitt råd är att du testar olika modeller, både tjejspecifika och killspecifika. Då märker du vad som passar för dig. Välj en som du trivs med och som är skön, oavsett om den är tjej-specifik eller inte.

/Mattias
 
Slit sliter

Tjejramar eller inte beror nog mycket på hur mycket och hur hårt man kör. Själv har jag träningscyklat i 22 år nu och blir bara mer och mer krävande. Tycker helt enkelt inte att det räcker med en kortare styrtapp - jag sitter fortfarande för långt bak i förhållande till vevpartiet!Har sett bilder av triathlontjejer som kör med böjda sadelstolpar, men hur får man tag i en sådan?
 
Re: Slit sliter

4623; sa:
Har sett bilder av triathlontjejer som kör med böjda sadelstolpar, men hur får man tag i en sådan?

Det finns böjda sadelstolpar för downhill mtb. De är böjd så att man kann flytta sin vikt bakåt, men det kanske gå att flytta din vikt framåt om man använder det på andra hållet.
 
Jag kör på en Scott Contessa och hade ett helsike att hitta en cykel som passar min lilla kropp (är 157 cm).. var nära att köpa en Merida, men det var inte tjejram så det blev lite jobbigt för ryggen. Jag är iallfall jättenöjd med min cykel, men han hålla med om att de kan vara lite fjolliga fäger, mönster och namn på tjejcyklar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trilobit MTB-tjej i Vänersborgsområdet sökes Tjejforum 0
baffinguarapo Hundintresserad tjej Tjejforum 0
X2000 Någon tjej som gillar friluftsliv i norr? Tjejforum 0
avslutad120523 Tjej grejer Tjejforum 46
HelenaF Träningskompis i Uppsala sökes! (tjej) Tjejforum 0
Nina H Tjej som vill cykla racer med mig i Uppsalatrakten? Tjejforum 0
Jennisan_82 Midsommar(ute i god tid) Västkust tjej tänkte dra iväg Tjejforum 7
Åsa T Söker bra kajakväst för kort tjej Tjejforum 8
emm Ryggskydd för tjej Tjejforum 8
Gecko girl Tjej sökes till skidåkning i Iran Tjejforum 0
XPAT Tjej sökes Tjejforum 0
Malindo Tjej-kläder Tjejforum 3
jezz Vandra och paddla själv som 21-årig tjej...? Tjejforum 15
annique Sökes sportig tjej i Skåne Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
Christinar Vandra som ensam tjej Tjejforum 25
madir För tungt för en tjej? Tjejforum 24
ghedin Multisportlaget Maybe Xdin söker tjej Tjejforum 1
komodo Tjej till Stockholmsbaserat C2-lag! Tjejforum 4
avslut120130 MTB i Hellas? Tjejforum 4
160270 Norrköping - träningspartner för cykling (mtb eller landsväg) Tjejforum 0
Himmelhanna Mtb i Trestadsområdet? Tjejforum 0
Ledsjö MTB- och löparkompis i Skaraborg Tjejforum 0
160270 MTB i Skåne Tjejforum 0
Formis MTB-sällskap Tjejforum 3
IMO Tjejträningskompis MTB? Tjejforum 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.