Tips till telemarkskidåkning

Hej
Jag ska välja melom ELAN 662 med Cobra R6 bindningar till kr. 4300 eller Rossignol B1 med Cobra R6 bindningar till kr. 4300. Kan du rekommandera mig något bra? Jag är 170 cm och väger 62 kg. Jag åker mest på pisten, men gillar också offpiste. Tror du, att det är en bra pris för dessa nya skidor?

Dessutom kan jag köpa ett par pjäxor, som heter Crispi CXP till kr. 2200. Er det också ett bra välg? Jag har rätt breda fötter, men jag försökta Scarpa pjäxor, som inte känns bra i på något sätt.

Ska jag tänka på något annat?

Tack för hjälpen.

Susanne

Skidorna kan jag inte säga mycket om...Har inte provat någon av dom.

Kolla väldigt noga att pjäxan böjer på rätt ställe, för många inkl. mig själv böjer Crispi fel, vilket blir väldigt smärtsamt!
Om du har breda fötter så är Garmont oftast det enda alternativet...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
662..

662:an är den enda av de två jag har testat. med R6 bindning. Tyckte den fungerade bra, dock lite styv för offpist men ska du mest åka i pisten kan den nog funka.
B1 är årets modell av bandit x, om jag inte är helt ute och cyklar, så är den ganska lik denna skida, fast lite styvare. länk till kort recension på bandit x: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2517

jag tror båda skidorna kan uppfattas som lite tunga.

sök på recensionsbanker på internet, tex här eller på freeride (svårt att hitta telemarkstestade skidor ibland), eller ring till Raskens i Duved, de kan telemark, och kan hjälpa dig!

Sara

Eftersom Ross har gjort B3 betydligt mjukare än gamla XXX har jag svårt att tro att B1 skulle vara HÅRDARE än X.
Jag är inte säker, men misstänker att den snarare är mjukare....

Lycka till i skiddjungeln!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips