Tips till ny känga

jag skall införskaffa ett par nya kängor och behöver lite specifka tips på modeller mm.

Kravspec:
-Skall klara av veckovandringarvandringar i stenig terräng med packning 20kg+
-Skall fungera bra med stegjärn (rembindning) för enklare glaciärvandring
-Skall vara en bra "klätterkänga" för toppturer

omöjlig kombination?

Mina Bestard top trekking pro uppfyller nog dina krav. Kolla på Bestard.com Sen finns det förstås en uppsjö andra märken och modeller som nog säkert skulle passa dig som tex la sportiva.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det som enligt min mening bäst svarar upp mot dina krav är en halvstyv bergskänga.

Det som kännetecknar denna typ av känga är att den är avsedd att användas med stegjärn som har rem framtill och snabbfäste baktill.

Specifika modeller beror förstås på vad som passar din fot.

Ett annat problem kan dock vara att få tag på kängan i Sverige.

[Ändrat av stenget 2004-08-07 kl 23:52]

Tack för tipsen

Jo en halvtyv, halvhög variant låter som en bra kompromiss.

Det där med att få tag på bra kängor i Sverige låter minst sagt knepigt. Roade mig med att titta i katalogen från Au vieux campeur (från Fr och på 500 sidor!) och där fanns många intressanta val som dock är svåra att få tag på i Sverige.

-Kayland, Millet, mm

ev. kanske någon av Meindl air Rev passar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips