Tips søges: destination Kebnekaise via Kiruna flyplats

Jeg skal til Kebnekaise via Kiruna (fly)- Nikkaluokta (bus)sammen med mine to børn (6 og 9 år)den 12. juli 2004 og tilbage igen den 18. juli 2004.

Er der nogen der kan hjælpe med følgende spørgsmål:

1) Jeg kan ikke medbringe gas til Trangia på flyet. Hvor køber jeg det i Kiruna?

2) Ved tilbagerejsen afgår flyet fra Kiruna kl 14:20 og bussen ankommer til Kiruna busstation kl 13:50. Det kan jeg nok ikke nå. Derfor bliver jeg nødt til at tage bussen dagen før kl 17:00, hvilket kræver en overnatning i Kiruna. Er der nogen der har en idé til at løse dette: enten at undgå overnatning i Kiruna (er der andre forbindelser til Kiruna flyplads), eller at finde en billig overnatning i Kiruna?

På forhånd tak.

Steen

Övernattning i Kiruna

Hej! Jag kom hem igår från Kebne, och kan hjälpa dig med din andra fråga. Tyvärr är busstiderna tajmade för att funka med tågtider, inte m flyg, så vi hade samma problem. Vi bodde en natt på STF vandrarhemmet i Kiruna, kostade 150:- för vuxen och 75:- för barn (STF-medlem). Det ligger centralt och är ok men inte mer. Tel 0980-17195. Busschauffören (Ulf, hälsa honom om du åker med honom!) tipsade om Yellow House, ett annat vandrarhem som ska vara bra, jag skulle prova det om jag vore du. Har inte numret men tror de finns på nätet, t ex på lappland.com.
Ett annat tips - butiken på Kebne Fjällstation har inga mjölkprodukter, ingen ost/korv/skinka och inget kött annat än konserver. Om du orkar släpa lite kan det vara värt att ta med sig något. Där finns bara konserver, torrvaror och godis. Jag var där i 4 dgr med mina 2 barn (11 o 13) och vi alternerade mellan pasta med röd sås och pasta m vit sås... det blev lite torftigt.
I övrigt var allt kanonbra och vi gjorde många fina utflykter. Maila om du vill ha mer info.
hilsen Susanne

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Steen; sa:
1) Jeg kan ikke medbringe gas til Trangia på flyet. Hvor køber jeg det i Kiruna?
I Kiruna så kan man köpa gas på alla sportaffärer, t.ex. Intersport.
Det enklaste för er torde väl annars vara att köpa gas i Nikkaluokta. De säljer gas, mat, souvenirer och diverse annat pyssel i butiken där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips