Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg

Hej allihopa,

Tänkte cykla Stockholm-Göteborg i sommar men har trots lite research på nätet inte hittat nån överskådlig karta eller bra beskrivning på vilken väg som är lämpligast.

1)Nån som har cyklat samma sträcka som har några tips på lut?

2)Nån som använt sig av Cykelkartan (http://www.cykelkartan.se/) och kan rekomendera den?

Tack på förhand

/Kristoffer

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tack så mycket Thure. Borde naturligtvis sökt på forumet innan jag posta förfrågan.
Blev precis medlem så antar att jag får se det som ett klassiskt rookie misstag :).

/Kristoffer

Längs Vättern

Kan varmt rekommendera att lägga rutten längs Vättern östra strand. Riktigt fina vyer och stränder.

När jag och en kamrat cyklade samma rutt, Södertälje-GBG i somras hamnade vi av en ren slump på ett nedlagt tågspår, sjukt bra cykelväg om man har en stabil hoj som klarar lite grovt grus/sand. Vägen går genom skogen, helt rakt, ibland upphöjd till 15-20 meter över en sänka i skogen. Otroligt kul sträcka. Vi cyklade så kanske 30 km, men nu efter lite google mapsscoutande ser jag att spåret leder ända från södra Jönköping (Lidstorp) - ca 5 km väster om Bottnaryd. Kolla upp det närmare! Du hittar´t om du söker på Bottnaryd och visar satellitbilder, spåret går rakt genom orten.

Vi började cykla sträckan där spåret går parallellt med väg 40/26, men av satellitbilderna att döma så ska man alltså kunna påbörja rutten mycket tidigare. Rekommenderas starkt om du kan ta stundtals dåligt underlag och är sugen på att upptäcka ytterligare delar av denna mycket spännande led! :)

Ska tillägga att själva spåret och stenarna är borttaget, det blir alltså inget balanserande på räls eller dunk-dunk-åkande ;)

Paul

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips