Tips på Wiresåg?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Syfte?

Finns t ex lätta bågsågar, grensågar och Japansågar som är vettiga.

Thure

Senast ändrad:
Syfte?

Finns t ex lätta bågsågar, grensågar och Japansågar som är vettiga.

Thure
Syftet är att kapa ved av relativt klen diameter, ex toppar och grenar av torrfura. Jag kan tyvärr ej använda bågsåg, fogsvans el dylikt som kräver tryckande rörelser, men jag klarar att "dra".

Syftet är att kapa ved av relativt klen diameter, ex toppar och grenar av torrfura. Jag kan tyvärr ej använda bågsåg, fogsvans el dylikt som kräver tryckande rörelser, men jag klarar att "dra".
Oj, det blir svårt att såga om du ej kan trycka. Men mitt enda tips är att köpa en handsåg typ Bahco Laplander och endast använda draget bakåt när du sågar. Det kommer att ta lite extra tid när du sågar, men jag har inga andra förslag.

De vanliga "japansågarna" med tunt fyrkantigt blad är oftast till för finsnickerier. Men i princip alla sågar med klena blad som inte spänns upp i en bågsåg är ju sådana att de sågar på draget. Kolla fällsåg, grensåg, trädgårdssåg mm. de är smidiga att ha med sig.

De vanliga "japansågarna" med tunt fyrkantigt blad är oftast till för finsnickerier. Men i princip alla sågar med klena blad som inte spänns upp i en bågsåg är ju sådana att de sågar på draget. Kolla fällsåg, grensåg, trädgårdssåg mm. de är smidiga att ha med sig.

Kräver väl ändå ett visst tryck, det räcker väl inte med dessa små sågars egenvikt?

Jag använder trådsåg ibland, och där liksom för alla andra sågar är vinklar oftast viktigare än tryck (tryck vinkelrätt mot sågens tandrad) och det är ofta ganska tungt och trögt om det kinkar.
T ex trådsågar får man ju oftast använda båda händerna brett ut från det man kapar, gärna rakt, eller i alla fall mindre än 45° i vinkel eller mindre för att inte kinka i "kröken" runt det man kapar, det kan vara lite jobbig ergonomi, särskilt om det är lång tråd (=brett mellan handtagen).
Likaså vanliga fogsvansar, bågsågar och japansågar kräver mindre tryck om man varierar vinkel lite.

Behöver man trycka mycket är det ofta ett slött sågblad, och att "trycka" i motsats till dra kan man mest göra med stadiga sågar som fogsvans och bågsåg. Eller om det tar stopp, så sågar man så att snittet inte öppnar sig utan nyper sågen, då får man ändra läge.
Jag tycker inte att det krävs mycket tryck med t ex en fällsåg, om den är skarp. Snarare går den mer trögt och kinkar om man trycker istället för att låta den löpa lätt.

Men jag förstår inte helt ut vilket "tryck" som du har svårt att utföra, men om du har testat wiresåg och det fungerar bättre än en fällsåg på draget så har du nog en god teknik för trådsåg. För mig går fällsåg lättare på grenar så grova att de måste kapas.
Jag kan ingen om de trådsågar som finns att köpa idag.

Du kan inte använda "stor-sekatör"/grensax istället - finns även varianter med telskopiska ahdntåg så man når långt och med utväxlingen av lågna handtag kan man ta halvgrova grenar. Typ denna

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips