Tips på vandringsryggsäck

Hej!

Funderar att införskaffa en ny vandringssäck på runt 75l och har tittat på Fjällrävens Råstu modell, fördelar/nackdelar med den? Eller någon som har andra tips?
 
Kan bara tillägga å at lundhags v8 modell, är mycket prisvärd och bekväm.
Annars får du testa några olika modeller och se vilken som sitter bäst etcc..
 
Volym/vikt/pris

Måste du ha 75 liter med dig? Får ryggsäcken väga 3kg?
Vad får den kosta?
Jag är inte säker på att en ryggsäck blir bättre med 5 blixtlås. Jag tror inte att en ryggsäck måste väga som tält, sovsäck och liggunderlag tillsammans.
Men måhända vet du själv bäst, du skall ju bära grejorna...

Go tur
 
Jag köpte en Lundhags V8 efter att ha testat 3 stycken modeller som låg i samma prisklass (Lundhags V8, Fjällräven Råstu och Haglöfs Sec). Efter att ha provlastat med viktpaket och diverse fyllning kunde jag ganska snabbt sortera bort Haglöfs rygga. Den passade inte alls min kroppsform.
Svårare blev det när jag skulle välja mellan V8:an och Råstun. Båda kändes sköna men jag upplevde att Råstun "tryckte" på mina axlar vilket blev ganska obehagligt efter några minuter. Båda modellerna har tjocka och breda axelband men jag tyckte att Råstun var väldigt stela. Det är möjligt att de mjukas upp efter en tids användning.
Till Råstun följer med ett kombinerat regnskydd och flightbag. Till V8:an ingår bara ett regnskydd men det är smart placerat i bottnen på väskan, man behöver inte ta av sig väskan för att ta på det (det vill säga, om man hittar någon vänlig person som drar på det).
Locket på Råstun går att göra om till en ganska ful magväska som kanske kan komma till användning.
Mitt råd är att du ber och få provlasta ryggorna i affären och köper den som känns skönast. Det är oxå viktig att ryggan är korrekt "inställd", det kan personalen hjälpa dig med om du är osäker.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen
 
Tänka bara på att det som känns skönt i affären inte alltid är skönare i långa loppet. T ex kan axelband som känns mjuka och skönt stoppade i affären efter ett tag ge efter i stoppningen. Belastningen mot axeln blir då på en smalare yta eftersom remmen skär igenom stoppningen. Ett styvare axelband kan visa sig vara bättre i längden.
 
Om axelremmar

Alla säger att du skall bära med avbärarbältet men i praktiken kommer du att bära mycket med axlarna. Förr när vi inte visste så mycket hade vi axelremmar av sulläder med filtdynor under, kallades Mantor och hade bäryta som en större skosula på varje sida. Nackdelen var att joxet sög vatten, och regnar gör det ju och så blev allt tyngre och formade sig efter skavprincipen, dvs det gjorde rejält ont. Jag varnar dig för mjuka bekväma remmar i butiken. Du själv måste gå in din ryggsäck mot din kropp. Lite styvare i början brukar bli bättre med tiden. Mindre packning gagnar inte bara axlarna utan även lusten, orken och farten.
Att efter att ha fått 15 kg i säcken i butiken och tro att detta känns bra är att lura dig själv. Det är först ute i terrängen som du kan känna vad som känns bra. Så låna, pröva och fråga är mina tips. Begagnat brukar vara en billigare väg in...

Go tur
 
jag letar också efter en säck nu. för vandring, bärande av klättergrejer och kanske snart en längre resa. 75liter är vad jag har siktat in mig på, och haglöfs SEC har mest fallit mig i smaken i affärerna.
nu undrar jag: är det något galet med denna säck? jag ser rätt många såna som säljs begagnat. det kanske bara är för att haglöfs helt enkelt säljer många säckar? eller är det något jag missat? jag har en liten haglöfs HIC som jag nu lagat med repsnören för att jag inte lyckats hitta en, i mitt tycke, lika bra säck i samma klass. kommer jag älska en SEC lika mycket? :)

mvh / alex
 
Sec är en instegssäck

pirx; sa:
haglöfs SEC har mest fallit mig i smaken i affärerna.
nu undrar jag: är det något galet med denna säck? jag ser rätt många såna som säljs begagnat. det kanske bara är för att haglöfs helt enkelt säljer många säckar? eller är det något jag missat?

Sec är en funktionell och välbeprövad säck (det är en uppdaterad Shosho, som har funnits många många år) som är hyfsat prisvärd.

På gott och ont har Haglöfs lyckats maskera Sec:s många funktioner. Den har ju massvis med fickor, remmar och ingångar utan att det syns. Nackdelen är att såna säckar blir tunga och lite joxiga att hålla på med. Låt dig inte luras att det är en avskalad säck.

Min gissning är att det finns många på begagnatmarknaden för att det som du säger har sålts många (under flera år), och för att det är en typisk säck som en förstagångsköpare köper - så det kanske helt enkelt finns många som inte används så mycket som det var tänkt.

Det kan också vara så att nybörjaren av nån anledning har "uppgraderat" till en dyrare säck med mera flärd och status, och därför säljer sin Sec.
 
KISS

Det du egentligen använder en ryggsäck till ar att stoppa dina påsar med din utrustning i en större säck.
Blixtlås, remmar, finesser etc är något du bär på dvs vikt.
Titta gärna på http://www.backpacking.net/gearpack-matrix.html
det märkliga är att utomlands är en 65l säck en mycket stor säck.. men i Sverige växer blott Svenska krusbär.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-04 kl 10:42]
 
Re: KISS

johankse; sa:
det märkliga är att utomlands är en 65l säck en mycket stor säck.. men i Sverige växer blott Svenska krusbär.

Inte jättemärkligt... om man går stugturer och hänger alla stora grejer på utsidan är det väl snarare konstigt att inte alla "utomlands" kör med 30-literssäckar.

pic611.jpg


En människa från Utomlands på fjällvandring

Sen när de fjällvandra tvingas de fast spänna tält, sovsäck och liggunderlag på ett sätt som varken rygg eller ryggsäck är avsedda för.
Ingen som har funderat på varför ryggsäckar har färdiga isyxefästen men inte sovsäcks- och tältfästen? ;)

Är verkligen gräset grönare på andra sidan, eller är det kameran som har filter?

[Ändrat av Nordesjö 2006-05-04 kl 11:46]
 
Re: KISS

johankse; sa:
det märkliga är att utomlands är en 65l säck en mycket stor säck.. men i Sverige växer blott Svenska krusbär.

Jag har en utomsvensk säck på 90 liter. Finns 90-100 liters säckar hos de flesta tillverkare, svenska som utländska. Utom kanske just hos de som anammat UL till max, t.ex Golite med fler.
 
men vad är det som gör andra säckar till mer "avancerade" säckar? är bärsystemen erkänt bättre? SECen sitter skitbra på mig (i affären iofs, men det är ju allt jag har att gå på). det jag mest vill är att det inte gör ont att bära rackaren:) har en everest nu som suger, var helt död efter 2 dagar på... skåneleden hehe.

/ alex
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.