Tips på Vandringsleder?

Hej!

Undrar om det finns någon som kan ge tips på vandringsleder/turer på ca 5/6 nätter inte allt (10-11h med bil funkar)för långt från Stockholm.Vi är 2 st som har bra vana att vara ute i naturen och tänkte att tältet skulle bli vårat skydd för natten så stugleder behövs då inte. Det vi kollar på nu är följande men är intresserad av det mest:

- Vålådalen

- Joutenheimen
Var här förra året 1 natt och inser att väder är inget man ska tänka på.

- Sundalsöra-eikesdalsvattnet

Några tips på leder på följande eller något annat ställe kanske?
Då vi startar i mitten av Juli så får man också tänka på att snön inte finns..

10-11 timmar från Stockholm innebär allt från Särna till Tärnaby = halva fjällkedjan. Du kan inte specificera vad du är ute efter mer? Det ger nog ökad chans till tips som verkligen passar er.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svar. Du har rätt kanske var lite i minsta laget::). När jag skrev 10-11h så menade jag att abisko/sarek är för långt bort då vi ska transportera oss dit med bil.

- Ca: 6 nätter med tält möjligheter.
- En del bergstoppar att bestiga
- Det är alltid trevligt att träffa på andra vandrare men det får absolut inte bli för mkt
- Kunna ta oss tillbaka till bilen utan att gå samma väg tillbaka, iaf inte hela.
- Finns fiskemöjligheter är det positivt men inget måste
… ska fylla på under dagen…

eikesdalen

Nu har vi nog bestämt oss och tänker nog börja våran vandring från omkring eikesdalen/sunndalsöra i Norge.
Så min fråga blir då om det finns någon som vet bra 5-6 dagars turer som jag skrev ovan runt det området?

Tacksam för svar..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips