Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna?

Hej!

Jag letar efter tips på fina sträckor att vandra under vår-höst i fjällen som ligger UTANFÖR Nationalparkerna. Gärna i trakterna runt Sarek/Abisko/Stora Sjöfallet. Behöver inte vara ledat, men terräng som går att vandra genom.

Tack på förhand!
 
Ska du gå med hund eller varför är det viktigt att gå utanför nationalparkerna? Ska du bo i tält? Hur länge vill du vara ute? Inom området upp till Abisko har du ju hela Kebnekaisefjällen att välja på! Annars kan kanske Kvikkjokk - Vaimok - Pieskehaure och vidare mot Silvervägen vara ett alternativ?

Du skriver vår - höst men före midsommar (ungefär) får du räkna med att det kan vara svårare att ta sig fram p.g.a. mycket snö och höga vattenniåer. Eventuella båtpassager och sommarbroar är troligtvis inte heller i drift så tidigt på säsongen...
 
Vi har fått hålla till utanför parkerna,men" bor" i kvikkjokk. man kan gå söderut Kungsleden,vika av västerut genom Rakasvagge mot Staika Vaimok. Fierrovagge mot Sommarlabba (linfärja över Tarraälven),Gå Tarradalen nedan Tarreluobbal,starta från helikopterlandningen och gå norrut och vika av över Buojdesjöarna.Gå Vallevagge etc tillbaka till Kvikkjokk..Några exempel för oss som har vovven med.
 
Även jag tror att du bör precisera dina önskemål lite mer för att få bra förslag eftersom alternativen är såå många, även om man undantar parkerna. En viktig aspekt är om du kommer med bil och ska återvända till den eller om du åker buss och går från punkt A till B.
 
Rallarstigen, mellan "4 km söder om Gällivare och Porjus", men den går in i Muddus nationalpark. Dock fin och enkel vandringsled, som inte alls är nednött där stenar synd, utan är tvärtom en mjuk och fin led på stig.
När jag i år ska till Muddus nationalpark igen kommer jag att utgå från Gällivare, gå till starten på Rallarstigen och sedan följa den till dess det är dags att vika av in mot nationalparken. Sedan blir det obanat, in i skogen, över myrmarkerna. Det kommer att bli toppenfint.
IMG_20190910_115402.jpg
 
Hej!

Tack för alla svar. 😊 Precis som någon gissat ska vargen givetvis med och det känns ofta som att vi inte är välkomna någonstans i hela fjällvärden (men låt oss inte öppna den gamla maskburken tack 🙏). Det finns så mycket bra skrivet om våra nationalparker, men inte lika mycket om fina leder utanför.

Vi kommer åka i Juli/Augusti med bil, så någon typ av rundtrip vore ju bra. Annars är det nog inga problem att ordna transport med buss/taxi heller.

Vi har tidigare varit i Akkajaure och gått utanför Sarek/Padjelanta. Helt otroliga fjällmassiv. Det är även något jag vill ha denna gång, kalfjäll och mäktiga fjälltoppar runt mig.
 
Låter som om Kebnekaisefjällen dvs området norr om StorsSjöfallets nationalpark kan motsvara dina önskemål. Där finns det även möjlighet att söka sig bort från Kungsleden om man önskar träffa lite mindre folk.
En rundtur från Nikkaluokta - Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta erbjuder fantastiska vyer och miljöer (om man möjligen bortser från ståhejet kring Kebnekaise fjällstation😉)
 
Senast ändrad:
Hej!

Nu kom jag att tänka på en lustig sak från mitt senaste besök i Nallostugan. Bland de andra gästerna var ett par i övre medelåldern och deras hund, även den i övre medelåldern. När de skulle vandra vidare från stugan lade sig hunden platt på marken och ville inte gå. De tänkte att hunden väl var trött och tog en vilodag. Nästa morgon verkade hunden vara sig själv igen och de gjorde sig klara för avmarsch. Men då hände det igen, hunden lade sig ner och de kom inte iväg. Nästa morgon igen samma sak. Till slut insåg de att hunden var mer less än trött och helt enkelt liggstrejkade. För att de över huvud taget skulle komma hem fick de ringa efter helikoptertransport (!) till Nikkaluokta.

Jag kan rekommendera trakterna söder om Ladtjovagge och väster om Tjäktjavagge. Fint, folktomt och ändå nära ”civilisationen”.

/ F
 
Inspirerad av Filip föreslår jag följande tur. Parkera i Nikka, gå söderut halvvägs till Tjuonajåkk, vik av västerut mot Stuor Jierta som ni rundar på norra sidan. Passera bron och gå vidare västerut till Viddjajávri och Ruskajávri, Ta sen någon av dalgångarna Neasketvággi eller Cuhcavággi österut, korsa Kungsleden och gå sen Kaskasavagge till vindskyddet. Slutligen Cievrralahku åter till Nikka. Turen kan förlängas eller avkortas på många sätt. På det sättet slipper ni trängseln kring Keb.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.