Tips på vandring i Småland

Vi tänkte oss en semester i Sverige och det ser ut som om vi kommer knata runt lite i Småland, Blekinge och Skåne.
Så jag undrar om ni har några tips på vandring i Småland. En eller två dagars etapper för att sedan dra mot nya äventyr.
Så...... har ni några bra tips?

Ja. Hovslätt är fint. Man stannar vid Preem och ställer sig mitt emot vid en hembygdsgård. Där finns slingor till stigar förbi Hassafall och en väg som leder upp mot Varkullen. Skogar där trollen fortfarande bor. Väldigt låg beläggning och relativt tyst. Om man söker sig upp på en stig kommer man till Gamla Ulricehamnsbanan som kan följas till Dumme mosse (heter den så?). Där är också fint. Går man åt andra hållet kommer man till Vattenledningsparken. Området kring Taberg bör besökas. Nu är allt detta i Jönköping och knatar man på lite kan man klara av allt på en till två dagar. Tälta kan man göra överallt. Längre upp mot mossen finns vildsvin men vallar man runt tältet och kissar strategiskt brukar de hålla sig på avstånd. Dunkehallaleden är också fint. Munkaleden är ett alternativ men den har jag inte provat.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för mycket utförligt tips!
Det lät ju riktigt härligt, det är inte omöjligt att vi drar oss åt det hållet.

vandra i Småland

Jag undrar lite om ni provade förslagen, och hur gick ni i så fall? Campade ni på vägen eller bodde ni på vandrarhem? Det är kanske lite sent att komma med tips, men det är ganska fint runt Mullsjö och Stråken också. Det finns även tips på olika vandringsleder i Småland, genom Visit Småland: http://www.visitsmaland.se/web/Sok_vandringsled.aspx

Någon som har gått Höglandsleden??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips