tips på tur/berg jag kan ta mig upp på.

Förra sommaren var jag upp på toppen av kebnekaise och det gav mersmak på att mig upp på toppar. Jag hann med syltoppen oxå och några andra mindre i jämtlandsfjällen innan vintern kom. Nu i sommar ska jag till Norge och gå upp på Galdhöpiggen och Glittertind och sen tänkte jag hinna med helags. Men sen då? Jag vill upp lite högre men har begränsade kunskaper och ekonomi.
nu önskar jag mig tips på högre toppar, 3-4 tusen meters toppar kanske som man kan gå utan guide och som inte är fööör svåra. Någon som har några tips? Erfarenheter?

Sikta högt!

Har man fått mersmak så har man. Det finns många fina arrangerade resor med turer upp till Kilimanjaros topp med duktiga och kompetenta guider. Det blir ett minne för livet. Det är lika bra du börjar kolla efter resor nu, för förr eller senare kommer äventyraren i dig att trigga dig till den utmaningen! ...och det är värt varenda steg! ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
kilimanjaro

Ja Kilimanjaro står på önskelistan och jag har börjat kolla lite på olika resor dit. Men... måste spara ihop lite pengar först och jag vill ju inte bara sitta still o vänta ☺

Tack Joanna, ska kolla in din länk.

Hej Linn

Om du är på väg till Norge i sommar så är Skålaberget nära Stryn en fin vandring som ger många höjdmetrar i benen. o fin utsikt

Med vänlig hälsning Andreas

om du ändå är vid Galdhöpiggen, ta ett par extra dagar och gå till Leirvassbu och gå upp på Kjyrka. Mycket vacker topp som ger några korta enkla "klätter"passager. i Jotunheimen finns för övrigt massor med spännande toppar om inte det viktigaste är att komma väldigt högt.

Norge har som bekant en hel del 2000-metare. En del riktigt avancerade i klättring. Om du ändå är i Jotunheimen och tar Galdhöpiggen och Glittertind tycker jag du ska ta en eftermiddagstur upp på Kyrkja också. Som ett berg i en serietidning.
Ska du högre upp, 3-4000 m är det Alperna eller Pyrenéerna som gäller. Där finns ett smörgåsbord. En variant om du inte har så stor erfarenhet, så mycket pengar som en guide kostar, är att klättra toppar med via Ferrata med en kompis. Finns en hel del toppar i Alperna där kruxen uppåt är säkrade med vajer/fasta rep. Resten scrambling. Och undvika glaciärer. Då behöver du inte så mycket utrustning heller. Sele, hjälm, viaferrataklyka, kraftiga kängor, stegjärn, 30 m rep om vajern är översnöad. Repbroms, lite slingor och karbiner. Om Du har kängor, ca 4000 kr. Då har du också en bra start om du vill börja med mer klättring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips