Tips på rundtur vid Saltoluokta

Jag samt sällskap planerar en liten rundtur i trakterna kring Saltoluokta i nästa vecka. Då vi reser med bil vill vi väldigt gärna sluta vår vandring där vi började, det vill säga på parkeringen.

Vi anländer alltså med bil till Saltoluokta tidig kväll dag 1 (tisdag) och har för avsikt att, medelst samma bil, påbörja vår resa mot civilisationen tidig förmiddag dag 6 (söndag). Därmed blir det bara lite vandring dag 1 pga vår sena ankomst, och helst ett minimum av vandring dag 6 för att kunna påbörja hemresan i rimlig tid. Detta ger oss 4 hela vandringsdagar.

För att få ut så mycket glädje och storslagna utsikter som möjligt ur dessa dagar vänder jag mig nu till er, utsidans erfarna äventyrare, i jakt på goda råd.

Vi vill alltså gå en rundtur och i möjligaste mån undvika våra egna fotspår. Vi slipper gärna forsering av de vildaste jokkarna och de sankaste sankmarkerna men skulle samtidigt uppskatta en något mer äventyrlig tillvaro än att bara knata längs Kungsleden.

Nåväl. Alla förslag och alla råd mottages med största tacksamhet!

Gruppens fysiska status: Akademiker (om än unga och friska)
Fjällvana: Måttlig till medelgod

Tack på förhand!

Skulle rekommendera att gå över sourva upp till höger på kalfjället så får ni fina utsikter över ahkka, kan gå över högfjället och titta på sarektjåkkåmassivet. Där uppe är inga avancerade vad. Jag har inte gjort "rundtur" där, men det borde ni kunna göra om det är ok med lite höjdmeter. Kungsleden över saloloukta är rätt trist i jämförelse tycker jag

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Tur

Framgår inte om ni tältar....

men ett förslag är att lämna bilen vid Kebnaatsbryggan, Ta bussen till Suorva, vandra upp mot Sarek, Pielaslätten, ta Pastavagge ned till Sitojaure, båt längs sjön, sen kungsleden tillbaka till Salto.. Kan hinnas med på 6 dagar om ni nu är vana och inte vill stanna en extra natt i Salto.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips