Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag är inte heller den lättaste och sover väldigt skönt på en 7cm Exped madrass. Sen jag testade en sådan för ngr år sedan är jag väldigt fast vid de. Det finns ju olika varianter där vissa har isoleringen inuti som är riktig bra. De temperaturvärden som anges brukar stämmer väldigt bra också - vill säger att ta man en med dun eller syntetfyllning behöver man inte två underlägg utan det räcker gott och väl även på vintern utan att det bli kallt.
Exped 9 cm ligger inte jag med mina 90 kg igenom - har LW för att får extra längd och bredd och valde downmat 9 LW Xp som pumpas med påse för att spara lite vikt och möjligt strul jämfört med inbyggd pump. Knappt 2500 SEK och sedan ett fordral/stolkit för knappa 1000lappen för turer då vikt är underordnat (kajak/båt/bil etc).
Har två exped underlag. Ett 7 air ultralight och ett 9cm dun extra långt och brett för vintern. Stor skillnad i backvolym mellan dessa. Båda klarar dock mina 90kg utan problem.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar