Tips på kortare vandring i Lappland med hund?

Hej!

Vi planerar sommarens fjälltur. Jag har hund och därför är jag utestängd från de flesta Nationalparkerna. Men det måste ju finnas fina områden i Lappland utanför nationalparkerna? Någon som har tips på det?

Jag vill under inga omständigheter gå på någon av de större lederna och vill helst träffa så få andra människor som möjligt :) Utöver det vill vi gå merparten av turen på kalfjäll med möjlighet till några toppbestigningar.

Tack på förhand!

Under våra hundår snurrade vi runt mycket i Ammarnäsfjällen. Där vägen slutar vid Tjulträsket går du rakt uppåt norrut och är snabbt uppe på kalfjället. Terrängen saknar leder men är mycket lättgången. Topptur till Suvlåjvvie är enkel och ger fina vyer.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
söder om Kvikkjokk

Man kan gå antingen Tarradalen till Sommalabba och sen via en "färja" vika upp på älvens sydsida,gå tex till Vaimok,Pieskejaur,eller via Staika-Rakasvagge-Sjellapoulda-Kungsleden tillbaka till Kvikkjokk.
Eller upp från Kvikkjokk-Prinskullen;Tarrelubbal(men inte till stugorna,de är hundförbjudet område) och sen leden tillbaka till Kvikkjokk.
Såna rutter har vi hållit oss på med vovven.

Nu har jag inte hund så är inte väl insatt i reglerna, men efter vad jag kan läsa i nationalparksföreskrifterna för Laponia (Stora Sjöfallet, Sarek, Padjelanta) under "D. Generella Undantag" borde det vara möjligt att ha med kopplat hund på Kungsleden från Vakkotavara till Nikkaluokta (D6) och på Kungsleden mellan Saltoluokta till Kvikkjokk (D7) så länge man inte avvker från själva Kungsleden.
https://laponia.nu/wp-content/uploads/2014/08/Foreskrifter-nationalparker-Laponia_nfs-2013-10.pdf

Med utgångspunkt från Kaisepakte eller Abisko kan du göra tur upp på kalfjället mot Lapporten m fl fina dalar/ pass ovanför trädgränsen. Även från Riksgränsen och Björkliden kan du göra turer men här är det troligen lite mera vandrare.

Kungsleden funkar som skrivits ovan men TS vill undvika frekventerade leder.

Abisko nationalpark tillåter kopplad hund längs leder dvs både kungsleden och andra leder. https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/besoksmal/lanets-nationalparker/abisko.html

Thure

Ett annat alternativ kan vara att utgå från Riksgränsen för kortare då det är nära till kalfjället och inte lika mycket folk (gissar jag) som i Abisko

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips