Tips på knivblad

Hej på er,

Jag är på jakt efter ett knivblad, hade tänk försöka mig på att slöjda ihop en kniv tillsammans med min morfar (Som har gjort en del knivar).

Skulle behöva lite tips på ett bra blad, som är tänk som en allround kniv i skogen. Mest inne på ett ganska kort blad 8-10cm med full-tånge, men alla tips tas tacksamt emot.

Har kikat runt lite men blir inte klok på vilka blad som är tänkta till de olika ändamålen, oftast står det inget heller vilken typ av blad det är (Jakt, fiske, allround etc.)

Tack på förhand

//Emanuell

Hej, här har du några länkar du kan följa för att läsa mer om t.ex norska knivblad. Jag tror att de även har färdiga byggsatser du kan använda när du första gången skall maka dig en kniv.

http://www.helle.no/Default.aspx?tabid=2082&language=en-US

http://www.brusletto.no/index.php?sideID=424&ledd1=38

principen med knivblad är att buken, bladets svängda del, avgör dess användningsområde samtidigt som bukens form avgör hur ”spetsig” spetsen blir.

En jaktkniv behöver en stor buk med stor kurba eftersom det är den man använder när man flår djuret. Det innebär då även att spetsen blir ”trubbig”.

En fiskekniv behöver en mycket spetsig spets för att du skall kunna rensa fisken du dragit upp = buken är mycket liten, bladet är smalt och tunt.

En allroundkniv är mitt emellan dessa två ”ytterligheter”. Buken är för liten egentligen för at flå med – men det går at flå med den med lite extra arbete och ansträngning. Spetsen är för trubbig för att skära upp fikens buk med – men det går att göra det men det tar lite längre tid och kräver mer ansträngning jämfört med en fiskekniv.

Enn allroundkniv brukar jag beskriva som en kniv som inte är bra till någonting egentligen – men den duger till allt – och det är just det en allroundkniv skall kunna utföra – allt. Alla andra knivar har ett specialområde. Du kan alltså inte rensa fisk med en jaktkniv eller flå en älg med en fiskekniv – men du kan göra båda sakerna med en allroundkniv.

En vanlig standard Morakniv har en medium buk, mitt emellan jakt och fiskekniv. Det kan vara något du kan jämföra med.

Lycka till!

Thomas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite generella exempel...

Jakt:
3286930713_c0c5fe9299.jpg

Fiske:
3757932753_3c1062bc2a.jpg

Allround:
BC001.jpg

Alla dessa är hemgjorda fulltångeknivar, översta med blad från en avbruten kökskniv, mitten ett modifierat Green River och nedersta från en gammal metallfil.

Kika på bla
https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&lang=se&language=se
https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&lang=se&language=se
för blad, både stick- och fulltånge.

Lycka till med knivmakeriet!

... Du kan alltså inte rensa fisk med en jaktkniv eller flå en älg med en fiskekniv – men du kan göra båda sakerna med en allroundkniv.
...
Håller med dig om det mesta du skrivit men inte "...kan alltså inte...". Du 'kan' visst rensa fisk med en jaktkniv och flå en älg med en fiskekniv, men det försvårar arbetet avsevärt:)

Nja…flå en älg med en fiskkniv tror jag inte att jag ger mig in på om jag kan undvika det – men rensa fisk med en jaktkniv, visst går det. Det kan man göra med en bra lie också…;)

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips