Tips på kängor/pjäxor ?

Hej,

Är det någon som kan ge tips om kängor
som klarar vinterkyla bra för lite
längre vinterturer ?

Jag har nu varit på lite vinteräventyr
de senaste tre säsongerna och mitt största
problem brukar bli just kängorna.
Jag har kabelbindningar på mina skidor.
Idag använder jag läderkängor (Lundhags)
och allt funkar bra tills de blir fuktiga
(och det blir de förr eller senare).
Med en kall dag/natt så fryser lädret och
det blir då riktigt obehagligt.
(I värsta fall kan kängorna spricka)

Proffsen (Skinnarmo & co) använder tydligen
någon form av kängor helt i syntet.

Tacksam för alla tips.

Dessa skor

Lundhags är skit, tycker jag. Har aldrig kommit överens med dem. Fast jag använde Lundhags väldigt mycket först i början, för jag viste inte om något annat. Men nu vet jag mer. Jag gjorde en långtur vintern 84 med Lundhags. Cellgummit blev så hårt att det höll på att klippa av mina tår, hade mycket stora problem. Fick allvarliga skador på mina tår tack vare det. Har sedan använt alt annat än cellgummi nere i foten. Trivs väldigt bra med läderkängor från Asolo. Givetvis blir lädret hårt efter en natt i tältet. Men brukar efter någon kilometer vara mjuka igen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips