Tips på glappbegränsare

Det går inte att enkelt sidojustera skidbindningar vad jag vet?
Det beror på skridskorna, inte bindningarna. Skyllermarks Blå är nog det mest lättilgängliga alternativet.

Dessutom misstänker jag, utan att på något sätt hävda att jag är någon expert på området, att många lägger alldeles för mycket energi på att få till ett vriststöd i sället för en bra balans fot-skridsko och en teknik som inte frestar på vristen.
Jag ser vriststöd bara som ett komplement till väljusterade skridskor. Nyttan med vriststöd är för mig tydlig när isen är sämre och på slutet av dagen.

Tyvärr är det inte så enkelt med sidojusteringar. Jag tror att det är rätt många som har lagt ner timmar på att hitta sin justering för att sedan upptäcka att det går bra att åka på någon annans utrustning som har en helt annan justering.

Bara

ett förtydligande.

Jag har förutom 3 par Alfa Hafjell också en av Salomons Skateskomodeller (rätt gammal och inte värstingmodell). Den senare funkar men den är som andra påpekat halkig att gå i och den del av sulan som består av mjukt material slits snabbt. Hafjell kan man snöra för stöd runt och nedan fotknölarna medan skateskon ger ett ledat stöd högre upp på underbenet som jag inte tycker tillför något vid skridskoåkning. Däremot har jag inte fått till trycket under och runt fotknälana med skateskon.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, de har smala sulor nertill och vriststödet är flexibelt och definitivt anpassat för ledbandsmuskulatur.
Lika som bär?
Alfa_Hafjell_344.jpg

active8skatepilot'09-200.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips