Tips på en schysst kort Alp Roadtripp

Tjena,
Lurar på att köra runt i alperna under 2 veckors tid i vinter och upptäcka schyssta ställen. Min gamla favorit Alagna är ett av ställena som tänker betas av men då detta är första gången som en roadtripp planeras är jag ytterst tacksam för tips och tricks när det gäller ställen, hur ska man fixa boende (innan eller på plats - dal eller ort), hur mycket ska man räkna med per vecka i kostnad för liftkort och boende (inte sova i bilen)?
Ja dela med er av era erfarenheter helt enkelt!

Låt väder och snötillgång styra

Har bara gjort en sådan resa en gång och det var ca 23 år sedan i mitten / slutet av januari. Det var suveränt. Vi hade inte bokat någonting på förhand. Började med att åka Marcia Longa i Dolomiterna och körde också lite utför där. Så var vi i österikiska Tyrolen ett par dagar, var till St Anton men det regnade i byn så vi åkte till Verbier i stället och sedan Chamonix innan vi avslutade i Courchevel.

Försök att lägga resan under lågsäsong så blir det betydligt lättare att hitta logi.

Avstånden i alperna är små och det är ofta helt olika väder på de olika sidorna av bergskedjan. Med Internet så kan man säkert göra kloka val avseende väder och snötillgång.

Man får betala lite mer för liftkort när man bara stannar ett par dagar per ort men det är en härlig frihet att kunna välja fritt från hela utbudet i Alperna.

Lycka till. Vilka orter du skall välja kan diskuteras i det oändliga. Passa gärna på att upptäcka ställen dit det inte går vanliga charterresor från Sverige.

Maten är en stor del av behållningen med en sådan här resa. Passa på att besöka små lokala matställen i icke skidorter.

Glöm inte snökedjor.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,

planerade själv en sådan resa för två år sedan som gick genom tirol och vidare in i schweiz. Målet var att besöka de skidorter som jag inte varit på innan + att samla på mig så många orter som möjligt på så kort sträcka som möjligt. Ett verkyg som jag fann otroligt bra då och som är näst intill oumbärligt om man skall planera en dylik "roadtripp" är ADAC's skidguide. Den finns att beställa i bokform/CD på http://adac-verlag-gmbh.de/buecher/produkt.php?pg=6&isbn=3899051874
Kostar 20 euro och det är den väl värd. Väldigt omfattande! Täcker in alla alpländers mer eller mindre kända skidorter och är späckad med info.

Finns även på nätet:
http://www.adac-skiguide.de/

Tycker dock att det är skönare att bläddra runt i boken. Om jag inte minns fel har jag lagt in en recension här på utsidan av boken.

Lycka till!

/stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips