Tips på aktivitet med bebis.

Min lilla familj (jag, min man, vår 7mån bebis) skall vara lediga mycket i sommar, mest i Sverige. Någon som har tips på dagsutflykter éller med någon övernattning i tält runt Göteborg men även längs Tjörn, Orust, samt övriga Bohus- och Kanske Hallandskusten. Tar gärna emot tips på fina öar runt göteborg, tjörn och bohuslän som man kan komma till med båt eller kajak.
Jag upplever att sidor om familjesemestar är väldigt inriktade på tex nöjesfält, campingplatser och muséer o. dyl. vilket jag inte letar efter just nu, utan naturupplevelser!

Ett litet tips kan vara att boka en natt på pensionatet/vandrarhemmet på Valön (tror jag den heter) som ligger utanför Fjällbacka. Där bodde vi en natt förra sommaren med vår son som då var ca 3 månader. Det finns små mysiga rum där, det finns möjligheter att vandra runt ön, bada etc. det finns restaurang på pensionatet så med "babyvakt" kanske ni kan få en lugn middag också...Det är ett litet dock ej så actionfyllt tips :).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Paddla eller cykla

med baby är ett smidigt sätt att komma ut. Jag skulle dock inte rekomendera kajak. Trångt med barn i sittbrunnen och om ni har en trea, typ Yo-a-kim, har ni ingen kontroll på barnet. Då är kanadensare bättre fast kanske inte i havet. Om ni inte är mycket vana kanadensarpaddlare. I en kanadensare har man barnet framför frampaddlaren. Babylift får plats. Gör gärna ett solskydd. Varför inte en tur i Vättlefjäll strax norr om Göteborg? Kanotuthyrning finns i Surtesjön. Ett kort lyft upp i Gäddevattnet och sedan finns ett långt sjösystem där. Långa fina sjösystem vid Munkedal också.

Skall ni ut i skärgården kan ni ju cykla också. När barnet kan sitta ett tag kan ni ha det i cykelstol under en timme eller så. Bäst är en sådan stol som monteras framför cyklisten för bra koll på barnet. Annars kan ni montera bilstolen i en cykelvagn.

God tur.

Anders

Någon som har tips på dagsutflykter éller med någon övernattning i tält runt Göteborg

Som någon redan skrivit, Vättlefjäll. Det finns ett sammalänkat sjösystem som börjar i Surtesjön o slutar i Stora Kroksjön. Hyr en kanadensare av Friluftsfrämjandet och tillbringa en natt eller två i vindskyddet på ön i Stora Kroksjön(eller var ni vill, såklart). Underbar utsikt över solnedgången... Färdig eldstad finns, ved brukar finnas men ta med ett par klabbar från vedupplaget vid Gäddevattnet för hyfs skull.
Vi gjorde det när pojken var 10 månader o det blev ett minne för livet. Kolla priser o dyl här: www.hem.fyristorg.com/KanotpoolVattlefjall/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips