Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl

När jag köpte min point hade den kajaksportluckor, alltså sådana där gummiluckor man liksom kränger ner över en sarg och bankar till lite försiktigt så att de skall sitta bra. Jag hade världens jobb varje gång luckorna skulle på. Särskilt den stora ovala var otroligt jobbig att få bra på plats. När kajaken låg i vattnet var det omöjligt. Efter tips från Pointbutiken i Stockholm sprayade jag luckorna på insidan med siliconspray. Sådan finns att köpa i vilken järnaffär som helst. Resultatet överträffade mina vildaste förväntningar! Luckorna nästan hoppar på kajaken av sig själva. Jag kan inte fatta hur de kan vara så enkla att sätta på efter bara lite spray.

Ni som tycker de är tröga - köp en burk spray. Det kommer ni inte att ångra.

Kalle

Håller med om att silikonsprey är i det närmaste ett måste för gummiluckor (vaselin - petroleum jelly - fungerar också men kan bli kladdigare). Men spraya inte bara insidan av luckorna utan hela luckorna ett par gånger per år så håller sig gummit mjukt och smidigt och i nyskick i många år och torkar eller spricker inte.

/Lennart

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Smidiga luckor

Jag som jobbar med luckorna använder silikon fett.
Du kan lätt pensla på fettet precis där det behövs utan att omgivningen blir smetig.

Kan inget annat än att hålla med! Fett i all ära men fett brukar ju ha egenheten av att kleta av sig! Sprayen märker man inte av. Sprayade även mina skenor till pedalerna, ohej vad lätt det blev!

Maua!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips