Tips om behandling av skada?

Med all denna expertis samlad så finns det kanske någon som kan ge goda råd?

Saken är den att jag har drabbats av någon form av överansträngningsskada i en muskel eller ett muskelfäste vid ena skulderbladet. Det började när jag körde rätt hårt på paddelmaskin i vintras. Jag har testat naprapat- och sjukgymnastbehandling och äter nu inflammationsdämpande medicin, men inget tycks hjälpa. Det känns inte så farligt vid normal aktivitet och i vila men paddling är omöjligt. Skulderpartiet stelnar till så fort jag försöker paddla överhuvudtaget.

Är det någon som känner igen denna typ av skada och har något tips?

Avhållsamhet...

Tyvärr är det nog så att du får avstå från paddlingen någon/några veckor (svårt säga hur länge) eftersom den aktiviteten provocerar så pass mycket. Går du fortfarande till sjukgymnast, så hör efter möjlighet att träna enligt "MTT-koncept". Du tränar då med ett högt antal repetitioner, lätt belastning. Syftet är att öka uthålligheten (inte styrkan), öka cirkulationen för att påskynda läkningen av skadade muskler. Programmet ska vara anpassat till dig och din skada. Undvik tunga lyft eller ensidiga, monotona rörelser. Akupunktur eller liknande kan ev. hjälpa, men det absolut bästa är att hålla dig i rörelse utan att provocera enl ovan. Prova att paddla lite försiktigt efter 2-3 veckor, känner du av smärtan likadant så vänta ytterligare ett par veckor...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips