Tips och trix vid saft- och syltning

Tänker att detta kan bli en tråd med tips och trix som man kan använda när man syltar och saftar alla våra underbara bär och frukter.

Något som jag använder är tex en äggskärare för att skiva jordgubbarna, som just nu håller på att koka ihop till vinterns pannkaks och våffelsylt.

Använder också en tång som såldes för att kärna ur oliver till att kärna ur biggaråer och körsbär när de ska bli sylt.

Fyll gärna på med Dina tips, recept mm!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Snåla inte på

socker och natriumbensoat, trist om jobbet drabbas av mögel. Klassiska vår kokbok är din vän under saft sylt och moskvällar.

Thure

Tänk att den här tråden startades ungefär samtidigt som min sambo (lite överraskande) sa "vi skulle väl kunna göra jordgubbsmarmelad?" Helt fantastiskt!

Tack för tipset om äggskivaren - då kan lillgrabben få sköta den delen - de ska ju ändå gå sönder....

Vad tror ni om det här receptet: http://www.alltommat.se/recept/Jordgubbsmarmelad-med--lime-och-vanilj-17924

Kan tillägga att jag aldrig har kokat vare sig sylt, marmelad eller saft. Haft en granne som år efter år kommit över med burkar och flaskor. Hon har fått kantareller av mig (som jag faktiskt inte tycker så mycket om men som jag ändå snubblar över jämt) så vi har räknat det som win-win...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips