tips Jämtland

Hej!

Jag sitter och försöker planera en tur i Jämtland i augusti och behöver lite tips och input. Det står högt upp på önskelistan att få med intressanta saker att titta på, eftersom jag kommer ha med mig en gymnasieklass naturvetare. Allt sådant som rör säkerhet tar vi hand om - vi vuxna som följer med kommer vara erfarna fjällvandrare - så det behöver vi inte behandla i den här tråden.

Jag tänker mig Isälvsdalen, Lunndörrarna, Helags, Sylarna. Vad mer kan tänkas vara sevärt? Ankomst/avresa via Vålådalen och/eller Storulvån. 6-7 vandringsdagar. Vi sover i tält. Viktigt är att ungdomarna ska orka med fysiskt, det får inte bli för långa dagsmarscher och för tuff terräng, men det är roligare om vi slipper gå på rösad led hela tiden. Någon som har förslag på bra rutter, fina sevärdheter och fina tältplatser?

mvh Filiokus

Vi har planerat att gå från Tossåsen genom Lunndörren och sedan Vålåtugan, Gåsen, Helags, Ljungdalen. Jag har inte tidigare gått runt Lunndörren men sett till hur terrängen ser ut så borde det gå att få ihop något i någon av dalarna som löper fram där. För att slippa led hela tiden.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

För naturvetarna är ju pyramiderna intressanta, så även dörrarna. Kan tänka att gå ner genom Lunndörren och upp storådörren. Det tar några dar, så sen får man kanske begränsa. Kan ju fundera om ni ska gå mot Härjångsdalen riktning mot Gåsen. Brukar rekommendera att gå på höjd, tex på norra sidan på 1100 metersnivån. Kan tänka att då vika norrut och tälta vid stensdalssjöarna. Från den sidan är det en enkel vandring upp på toppen. Om det är torrt kan man gå nere i Lillstensdalen (ungefär längs vinterleden) till stensdalsstugorna och tillbaks till Vålådalen. Annars via södra sidan till Gåsen och sen kanske via Sylarna till storulvån.

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips