Tips inför sarekvandring!

Hej på er! Tänkte kolla om någon med erfarenhet har tips och råd inför höstens kommande vandring. Som planen ser ut ska vi starta i Stalo och ta oss mot Alkavare och sedan slutligen till Kvikkjokk. Det jag skulle vilja ha förhandsinfo och tips om är följande: Rekomenderade och alternativa färdvägar. Vilka toppar bör man satsa på att bestiga och ev tips därtill. Vi gillar att gå på höjden, så gärna tips om färdvägar som innefattar att man går över massiv och ev tillbringar nätter högt upp. Är fjällvan och har gjort otaliga vandringar i Sarek mm, men har ännu inte nosat på detta område. Mycket tacksam för lite insideinfo! Mvh/Peder
 
Jag är själv grön i Sarek, men ett starkt tipps är att läsa vidare bland alla inlägg som finns och söka på Sarek här på forumet. Man hittar så grymt mycket. Det gjorde jag i alla fall. Vi var själva inställda på en viss sträcka i sommar, men efter att lästa massa här så blev det en annan.

Ha det superkul
 
Kommer du till Alkavare så har du du en bro över Miellädno några km från utloppet i Álgajávrre. Den är inte utmärkt på alla kartor men är repareard 2005 enligt länstyrelsen.

Skall du vidare mot Kvikjokk har du några alternativ.

- Gå tillbaka över bron. Ner mot Tjågnåriskajdee och gå in i Njoatsosvágge. Sedan är vägen till Boarek och Kvikjokk rätt så given. Har gått norra Njoatsosvágge

- Gå in i Álgvagge, upp i Nejdariehpváge och in i Sarvesvagge. Gå över Luohttoalahko och vidare mot Boarek alt ner mot Lulihvagge och runda Bårdde sedan över väster om Stour Jierrtá, Boarek och Kvikjokk. Har ej gått Nejdariehpváge eller över Luohttoalahko

- Gå tillbaka över bron. Runda Álggajávre gå in i Sarvesvagge. Gå över Luohttoalahko och vidare mot Boarek alt ner mot Lullihvagge och runda Bårdde sedan över väster om Stour Jierrtá, Boarek och Kvikjokk.
Har ej gått över Luohttoalahko eller Lullihvagge

- Gå tillbaka över bron. Fortstätt mot Darreluppal. Där kan du av och gå mot Buojdes och vidare mott Vallenvagge.
Har ej gått till Buojdes men gått Vallenvagge.

Toppar. Jag har inte varit uppe på några men det är bara att välja toppar beroende på den väg man väljer.

Det är egentligen lätt, välj en normalväg som dalkrypare. Lägg till några höghöjdsalternativ som du kan ta om det är bra väder och se snabbaste vägen ut om det blir skitväder. Lycka till!
 
Från Stalo

Hej!

Jag gick en gång från Stalo och då bron över Mielleadno då inte var gångbar, valde vi istället att gå en sydligare variant.

Vi började med Padjelantaleden till Tuoddarstugorna, varefter vi rundade södra spetsen på Tuoddarjavri och fortsatte så gott som rakt österut. Från Tuoddarcohrru har man sen en hel meny att välja på.

Njåtjosvagge lockar med sina branta sidor.

Men vi gick nordost mot Sarvesvagge. Inga problem med jokkar. Sedan gick vi in i Sarvesvagge och över till Algavaggi via Neaeidarieppvaggi.

På grund av skitväder valde vi därefter att följa dalgångarna och fortsatte norrut via Roudesvaggi till Änonjalme.

En annan gång fortsatte vi Sarvesvagge till Nåidevagge/Lullihavagge och upp till Pårtetjåkko som bestegs. Sedan fortsättning den "traditionella" vägen via Pårek till Kvikkjokk.

Som Roland säger ovan, så finns oändliga varianter.

God tur!
Bert
 
blomberger; sa:
Vilka toppar bör man satsa på att bestiga och ev tips därtill. Vi gillar att gå på höjden, så gärna tips om färdvägar som innefattar att man går över massiv och ev tillbringar nätter högt upp.

Välj Sarvesvagge, sväng söderut i Jiegnavagge. Passa på att ta en whisky on the rocks när du passerar den vackert hängande Svenonius glaciär. Gå fram till Luohttojavrre och tälta där på vackra gräsängar.
Bestig Nåite och beundra utsikten ner i Sarvesvagge och österut mot Rapadalen.
Ta dig sedan mot SO och upp på höjden 1544 och därefter ner i den branta dalgången mot NO ner i Lullihavagge. Knepig nedgång, så håll dig på norra sidan i branten.
Följ Lullihavagge mot SO, gå över på Bårddejiegnas glaciärtunga och leta upp en acceptabel tältplats på södra sidan jokken.
Ägna en dag åt att klättra upp söder om glaciären, ända upp till toppen, 2005 möh. Följ sedan bergskammen österut och ta er ner mot tältet igen på någon av de bergskammar som vetter mot norr eller nordost.
Skulle inte det räcka kan ni alltid klättra upp på Gådoktjåhkkå innan ni styr kosan hemåt.

HåkanF

PS En del av detta var mitt eget projekt för förra sommaren. Större delen dimmade tyvärr bort, så jag styr snart kosan dit igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.