Tips för utomhusbakning

Jag har testat att baka i reflektorugn, en suverän pryl för dig som gillar att laga mat utomhus! Med den kan du göra allt man vanligtvis gör i ugn.Baka bröd, muffins, göra potatisgratänger (och få dem riktigt fina) mm. Tillverka gärna egna runda (så kan du vrida dem) "fat"/korgar att ställa ev formar på, sedan riktar du bara öppningen av reflektorugnen mot elden och väntar :)
Jag tyckte detta var en riktigt bra investering!

Finns att köpa på http://friluften.se/ugnen.shtml

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har använt en sån ugn flera gånger, och även om jag inte gett mig på potatisgratäng ute i skogen så gjorde kompisarna och jag pizza. Inga problem, det vara bara att vrida på dem då och då...

Det fungerar alldeles utmärkt med ett trangia modell 25 om man vill baka ex. sockerkaka :) Bra resultat utlovas om man har mindre form att baka i

Klockren ugn!

Om man inte har en ugn så kan man ju baka sitt bröd i stekpannan. Här är ett recept på filkakor som är grymt goda. Blanda i fil alt eftersom vi har tyvärr ingen mängd angiven i receptet men 1 liter är för mycket till de torrvaror som står angivna.

Laga mat naturen är det bästa som finns.

Kastrullugn

Man kan även baka genom att ställa en liten form i en stekpanna med en passande kastrull över.
Jag har tesstat att baka sockerkaka med denna metod med ganska gott resultat;)

Dutch owen

...kallas tekniken att använda stekpannor mot varandra. Och vill man ha mer effekt går det alltid att elda lite på ovansidan också...

Jag har med viss framgång använt denna teknik och tillverkat äppelpaj på Trangiat också... Uppskattas speciellt långt från allfartsvägarna ;-)

Vänligen/Dag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips