Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik

Hej!

Jag kommer från Tyskland och har hittils paddlat i skärgården omkring Stockholm, Göteborg och Karlskrona samt i fjol i Dalsland. Denna sommar tänker vi (min man, min 6-åriga dotter och jag) paddla med start och mål i Västervik. Har ni några tips och svar för oss?

• Var kan vi lämnar bilen för två veckor?
  • Är det förbjudet att tälta i naturskyddsområden eller gäller allemannsrätten även där?
  • Någon som kan rekommendera extra fina ställen eller sevärdheter i skärgården?
  • Möjligheter att handla mat under resan (affärer, fiskrökeri, gårdsbutiker,...)?
  • Vår dotter kommer att fylla 7 år under semestern: Var kan vi äter födelsedagstårta eller åtminstone födelsedagsglass?

Hälsningar från Tyskland /
Anja

Alemansrätt

I misterhults naturreservat är det tillåtet med friluftsliv enligt allemansrätten. Det är alltså bara tillåtet att tälta en natt på samma ställe. Tyvärr är detta något som många av dina landsmän/kvinnor inte riktigt har förstått. Inte störa, inte förstöra! Gäller såväl naturen som djur och människor.

Tror nog att de flesta naturreservat i Västervik tillåter tältning enligt allemansrätten. Men om ni vill campa är det campingplats som gäller. Kolla Naturvårdsverkets hemsida, där finns info. Det går också att hitta information om områdesspecifika regler på Kalmar länsstyrelses hemsida!

Hoppas ni får en fin tur!

D.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips