Tips för köp av begagnade skidor

Eftersom jag tänkte åka vasan i vinter så vill jag uppgradera mina skidor och pjäxor. Jag skulle gärna köpa begagnat och skulle då behöva lite tips på vad jag ska tänka på. Jag vet att jag ska ha ett spann för rätt vikt men undrar hur långa skidor jag bör ha (175cm lång). Något märke jag ska akta mig för? Vad ska jag titta efter?

Skidorna inte så viktiga

Vasaloppet är långt. Satsa på bekväma skor samt bra stavar i första hand. Bara skidorna glider bra så funkar de.

Bra spann kan vara praktiskt för att få fäste men det är mest stakning i Vasaloppet.

Se till att få ihop rejält med träningsmil. Friluftsfrämjandets tidning I Alla Väder hade i senaste numret bra tips om åkstil.

Är du inte superproffs på längdskidor kan det vara idé att välja något bredare skidor än de allra smalaste då lite bredare skidor ofta är lite mer lättåkta speciellt om det blir mjukt före. Skidorna måste givetvis var så smala att de glider invändningsfritt i maskinspår.

Salomon SNS bindningar bör du satsa på.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är du 175 så ska du ha skidor som är ca 2m men längden spelar mindre roll än spannet.
Köp inte för hårda skidor det är bättre med ett par mjuka som du lätt kan trampa fast och få fäste än ett par hård som lätt blir bakhala när tröttheten kommer och tekniken brister.
Som motionär så är det alltid att föredra ett par som fäster eftersom du ändå inte kommer att orka staka tillräckligt bra för att klara av att åka med ett styvare par.
Vad som gäller märken så är det ingen större generell skillnad jag skulle köpa ett par av tävlingsmodellen, det är inte så dyrt att köpa begagnat och du får en mycket skönare skida.
Välj de pjäxor som du tycker är skönast det är ingen större skillnad på SNS eller NNN (själv hävdar jag att det är bättre känsla mot skidan i NNN men det är en smaksak).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips