Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta

Hej!

Jag och min vän sitter och planerar sommarens fjällvandring. Vi har tidigare vandrat Abisko-Nikkaloukta och Kvikkjokk-Stalo-Ritsem. Nu funderar vi över alternativ för en 5-10 dagars vandring och eftersöker tips. Vi föredrar övernattning i stugor, vilket begränsar något. Helst mest ovanför trädgränsen. Vi överväger Padjelantaleden åt andra hållet fast gå via Pieskehaure istället för Tuottar. Vad tror ni om etappen Staddajåkka-Pieskehaure utan tält, är det övermäktigt? Vi är två kvinnor i 30-årsåldern med normal kondition och kommer bära runt 15kg packning var.

Det är möjligt - gick Stadda - Pieskehaure i somras och förrutom en seg backe i början är det lättgått! Vid renvaktarstugan är det två vad som kan upplevas som besvärliga vid högt vatten. Ni är dessutom två stycken och använder ni stavar så ska det inte vara några problem!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det blir en lång dag, men starta tidigt så grejar ni det. Vadet vid Hadditjåkka var enkelt när jag gick där, men brett och kallt. Jag valde också alternativet med en avstickare via Nordkalottleden och ångrar inte vägvalet. Det ser ut som en perfekt stugtur i Coronatider - ingen trängsel. I Pieskehaure var det nästan tomt i slutet av juli. Stugvärden i Vaimok uppskattade att det kom ett sällskap per dag dit.

Pieskehaure är riktigt fint så det rekommenderas, jag gick från stadda på en dag och är ni i någorlunda form så blir det en lång dag men inte övermäktigt, är väl en 30km tror jag. Det är lättgått med få höjdmeter.
Från vaimok till tarradalen tyckte jag var riktigt bedrövligt, kargt, stenigt och blött(dimman den dagen bidrog nog mycket). Men när man kommer till dalen får man en utsikt som väger upp!

Kan sent omsider rapportera att vi valde förslaget som jag beskrev i inlägget, dvs Padjelantaleden fast avstickaren via Staddajåkka, Pieskehaure och sedan ner till Tarrekaise och vi ångrar verkligen inte valet. Etappen Stadda- Pieske gick bra, vi började runt 7 på morgonen och var framme runt 18. Det var verkligen vackert när man gått i den karga miljön kring Vaimok att komma fram till utsikten över den frodiga Tarrekaisedalen! Tack för input alla! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips